بیانیه نهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران و اولین همایش انجمن جغرافیا و برنامه ریزی مناطق مرزی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه نهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران و اولین همایش انجمن جغرافیا و برنامه­ ریزی مناطق مرزی ایران

استفاده از ظرفیت ها، استعدادها و توانمندی­ های داخلی برای تأمین نیازهای ملی و حتی منطقه ­ای و بین ­المللی مستلزم آگاهی و درکی عالمانه از قلمروهای استراتژیک است. در میان تحولات ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و بهره­ مندی از موقعیت و توانمندی­ های ژئوپلیتیک کشور در چارچوب این تحولات، شناخت ظرفیت­های ناحیه ­ای کشور را امری­ گریز ناپذیر کرده است. در این بین ناحیه جنوب شرق کشور به واسطه ظرفیت­های محیطی، دریایی و گذرگاهی ­اش در رویکردهای دانشمندان، مسئولان و کارگزاران ملی وزن ژئوپلیتیک بی نظیری یافته است. به گونه ­ای که به باور  بسیاری از ژئوپلیتسین­ها، توسعه آینده کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی و ساحلی دریای عمان در  پیوند با طراحی سیاست­ های کارآمد و استفاده بهینه از توانشهای این ناحیه راهبردی است.

لذا حاضرین و دست اندرکاران برگزاری این کنگره بر موارد زیر تأکید دارند:

1-  تقارن برگزاری کنگره “توسعه ناحیه ژئوپلیتیک جنوب شرق کشور با روز ملی 13 آبان که نماد استقلال، خودباوری و اتکای به توانمندی­ های داخلی است، شوق به توسعه در مقیاس ناحیه­ ای و ملی را در میان پژوهشگران و جوامع علمی کشور بر انگیخته و خودآگاهی را در جامعه نهادینه نموده و راهکارها را برای دست اندرکاران امر توسعه محقق نماید.

2-  با توجه به فرمایشات و تأکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص استان سیستان و بلوچستان داشته و دارند، می طلبد که دولتمردان و برنامه ریزان ملی به ویژه در برنامه ششم توسعه نیز این منطقه راهبردی را در اولویت برنامه قرار دهند.

3- آرامش و امید به توسعۀ امروز جنوب شرق کشور مدیون تلاش­ های پیوسته و پایدار نیروهای نظامی، انتظامی و همراهی مردم است. امید می ­رود که دولتمردان و برنامه ­ریزان ملی و ناحیه­ ای با بهره­ گیری از این فرصت بی­ نظیر زمینه تعالی این بخش از کشور را فراهم کنند.

4-  شرکت­ کنندگان در این کنگره ملی، بر توسعه همه جانبه برگرفته از توان­ های بومی در قالب حمایت­های ملی و بهره ­گیری از علائق بین ­المللی تاکید جدی دارند.

5- جنوب شرق کشور واجد توانمندی­ های محیطی متعددی است که بهره ­گیری از آنها زمینه رفاه، آسایش مردم و توسعه ناحیه را فراهم می­ کند.

6-   سرنوشت توسعه کشور دیروز در پیوند با خوزستان تعریف می شد، امروز بوشهر و هرمزگان و بی ­شک با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقیانوسی و گذرگاهی ناحیه جنوب شرق کشور این سرنوشت در آینده در این ناحیه رقم خواهد خورد.

7-   موارد بر شمرده فوق بی­ شک در پیوند با حضور دانشگاه و دانشگاهیان در قالب تبدیل پژوهش­ های کاربردی و دانش بنیان، برای حل مشکلات و چالش­ های کنونی این بخش از کشور است. این مهم مستلزم وجود زیر ساخت های زیر بنایی، علمی، پژوهشی و وجود مراکز و دانشگاهای معتبر است.

8- شناساندن توانمندی های استان، مستلزم رویکردی دو سویه از طرف رسانه ملی و کارگزاران استانی در راستای تحقق همبستگی ملی است.

9- وجود قرابت های هویتی ایرانی –  اسلامی میان ایران به ویژه این ناحیه از کشور با کشورهای همسایه شرقی و نیز اصل هم تکمیلی ژئوپلیتیکی، همکاری منطقه ای شرق کشور را اولویت می بخشد.

10-  در فراخوان­های استخدامی نیروهای انتظامی و نظامی، رشته جغرافیا و گرایش­ های وابسته به عنوان یکی از کاربردی ­ترین رشته­ ها در حوزه امنیت و توسعه مورد توجه قرار گیرد.

موارد بر شمرده لزوم اتخاذ سیاست­های فراگیر و همسو برای رسیدن به برنامه­ ریزی مطلوب و مدیریت کارآمد و یکپارچه در ابقای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ضروری می سازد.

{yoogallery src=[/images/gallery//22]width=[150]}

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا