رقابت ایران و عربستان و تأثیرات ژئوپلیتیکی آن بر منطقه

ایران و عربستان دو قدرت منطقه ای که می­توان گفت تنش،نزاع و رقابت بین آنها سابقه طولانی دارد. اولین نزاع در زمان صدر اسلام و خلیفه دوم رخ داد که با شکست امپراطوری ساسانی مدتی توانستند بر سرزمین ایران حکمرانی کنند که بعد از آن، حکمرانی به کوفه و در دراز مدت به بغداد منتقل شد. بعد از صدها سال در دوره شکل­گیری دولت-ملت در عربستان و انتشار تفکر وهابیت حمله­ای به کربلا توسط آنها صورت گرفت که علاوه بر تخریب آرامگاه امام حسین، این مکان مقدس شیعیان را به آب بستند.در این موقع  فتحعلی­شاه قاجار نیروهایی را برای جنگ با آنها آماده نمود که نیروهای دولت عثمانی سریعتر از نیروهای قاجار به منطقه رسیدند و وهابیون پا به فرار گذاشتند.

در دوره پهلوی اول بعضا بخاطر آزار بعضی از زوار تنش­های کوتاه مدتی ایجاد می­شد که بعد ازمدتی اوضاع عادی می­شد ولی در دوره پهلوی دوم بخاطر نقش مهم نفت در دو کشور و توجه قدرت­های جهانی بویژه بریتانیا و ایالات متحده امریکا به منطقه بخاطر اهمیت استراتژیکی سوخت فسیلی جهت پشتوانه صنایع تولیدی خود و غرب ،ایران و عربستان به عنوان مهمترین کشورهای منطقه اهمیت یافتند. از سویی این دو کشور هم بخاطر افزایش درآمدهایشان علاقمند بودند که نفوذ منطقه­ای بیشتری داشته باشند.با اعلام خروج بریتانیا از منطقه و ریشه گرفتن حضور امریکا در جایگزینی بریتانیا، توجه بیشتر به یک قدرت منطقه­ای برای ایجاد ثبات با حمایت امریکا مورد عنایت قرار گرفت. در این مقطع هم عربستان و هم ایران مدعی‌ مدیریت و به عبارتی ژاندارمی منطقه را داشتند. هنری کیسینجر تئوریسین و وزیرخاجه وقت نیکسون بر توانایی ایران تاکید داشت ولی باتوجه به اصرار و مخالفت سعودی­ها نیکسون رییس جمهور وقت با این نظر مخالف بود. نهایتا بخاطر رفع این اختلاف طرحی با نام سیاست دو پایه یا دو ستونه آماده گردید که هم ایران و هم عربستان با حمایت ایالات متحده امریکا نظارت،کنترل و ثبات منطقه را به عهده بگیرند. ولی علیرغم طرح این پروژه این ایران بود که توانست گوی را از عربستان برده و بعنوان کنترل کننده منطقه جا بیفتد. در این مدت تا انقلاب اسلامی رقابت­هایی بین ایران و عربستان در جریان بود که معمولا ایران دست برتر را داشت. از موضوع جزایر سه گانه گرفته تا نفوذ در کشورهای عربی همچون مصر و تونس و اردن و حتی سومالی و سودان در نزدیکی آب­های عربستان.

ادامه مقاله را از لینک زیر دریافت کنید

ارجاع به این تحلیل

فرجی راد،عبدالرضا (1400) رقابت ایران و عربستان و تأثیرات ژئوپلیتیکی آن بر منطقه، ژئوپلیتیک و دیپلماسی، انجمن ژئوپلیتیک ایران

درباره نویسنده

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا