نامه دکتر حافظ نیا در بحث اشتغال فارغ التحصیلان جغرافیای سیاسی

جناب آقای دکتر کاویانی راد

با سلام

امشب یادداشت دلسوزانه شما برای استخدام دانش آموختگان جغرافیای سیاسی را در سایت انجمن ژئوپلیتیک ایران دیدم. خوشحالم که آگاهی در رابطه با این مشکل در بین جامعه جغرافیدان سیاسی رو به افزایش است.

چند سال پیش چه در زمان ریاست انجمن ژئوپلیتیک و چه قبل و بعد از آن، من تلاش هایی برای حل این مشکل شروع کردم و اقداماتی را انجام دادم که سوابق مکتوب و غیر مکتوب آن در انجمن و یا خاطرات دوستانی که مسئولیت قبول کردند ولی انجام ندادند وجود دارد؟. متاسفانه احساس کردم که دوستان و همکاران جامعه جغرافیدان سیاسی چندان آگاهی و یا حساسیتی نسبت به اهمیت موضوع ندارند و بر این اساس یا به موضوع نپرداختند و یا در مسیر همکاری وظایف بعهده گرفته را رها کردند و پروژه ناکام ماند!؟ و منهم از همراهی دوستان (که همت همه همکاران را طلب می کرد) نا امید شدم.

به همین ترتیب تلاش های همکار عزیزمان جناب آقای دکتر رشنو که به کمک من و انجمن آمده بود و با همت و تلاش زیاد کار حل مشکل استخدام در بخش دولتی را به مراحل نهایی رسانده بود، بدلیل تنهایی و عدم همراهی ناکام ماند و ایشان هم مایوس، کار را وانهاد. اگر آن تلاش ها پیگیری می شد امروز شما با این مشکل روبرو نبودید. در آن زمان امثال من و دکتر رشنو در جامعه جغرافیدان سیاسی بسیار کم بودند که نسبت به اهمیت موضوع آگاهی و حساسیت داشتند.

اکنون که شما و سایر همکاران عزیز نسبت به موضوع آگاهی  و حساسیت پیدا کرده اید، جای خوشحالی است و دارم کمی امیدوار می شوم. ولی راهش حرکت در وادی نااگاهی نیست. باید روش و راه و کار آن را بدرستی بدانید تا مشکل مزبور حل شود. البته حل آن چندان پیچیده نیست. باید شرایط زیر فراهم شود.

1- انجمن ژئوپلیتیک به عنوان مسئول قانونی حفاظت از حقوق صنفی اعضا و نیز دانش آموختگان رشته جغرافیای سیاسی محور اقدامات مربوط به حل مشکل مزبور باشد.

2- جامعه جغرافیای سیاسی ایران اعم از اساتید محترم  و دانشجویان عزیز رشته به ویژه آنهایی که دارای مسئولیت اجرایی در سازمانهای ذیربط می باشند نسبت به این حق مدنی و صنفی و نیز سرنوشت رشته خود حساسیت و اهتمام پیدا کنند و پای کار باشند و مسئولیت قبول کنند.

3- انجمن با یک فراخوان جدی از تمامی افراد موثر رشته در کشور دعوت نماید و از توان آنها برای حل مشکل استفاده نماید. البته باید خود این افراد نسبت به شیوه و نحوه حل مشکل توجیه شوند و یک ستاد راهبری در انجمن موضوع را تا حل نهایی پیگیری نماید( برای توجیه روش اقدام من آمادگی خود را اعلام می کنم).

4- بیش از همه، باید اعضای محترم هیات مدیره انجمن ژئوپلیتیک نسبت به اهمیت و ضرورت موضوع آگاهی و حساسیت از خود نشان دهند و این مسئله را حل کنند. انجمن باید این موضوع را مهمترین ماموریت خود بداند و اقدامات و راه های ناتمام را به سرانجام برساند. من بر این باورم که انجمن اول این معضل را باید در دستور کار عملیاتی خود قرار دهد، بعد به فکر برگزاری سخنرانی، جلسه، کنگره و … باشد.

5- خوشبختانه انجمن ژئوپلیتیک فرصتها و ظرفیتهای فراوانی برای حل این مشکل کوچک! در اختیار دارد ولی هیات مدیره محترم باید بدرستی در راستای حل این مشکل آنرا مدیریت و کاربری نماید.

منهم به عنوان عضو انجمن آمادگی خود را برای همکاری با اقدامات موثر هیات مدیره محترم انجمن ژئوپلیتیک اعلام می دارم.

موفق باشید – حافظ نیا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا