نشست تخصصی ژئوپلیتیک دریای سرخ برگزارشد.

نشست تخصصی ژئوپلیتیک دریای سرخ به همت معاونت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران و انجمن ژئوپلیتیک ایران در دانشگاه علمی کاربردی شهید صیاد شیرازی برگزارشد.

برگزاری نشست‌های تخصصی علمی با توجه به موضوعات ژئوپلیتیکی و سیاسی روز یکی از اهداف انجمن ژئوپلیتیک ایران بوده است . با توجه به مفاد تفاهم نامه بین انجمن ژئوپلیتیک ایران و معاونت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شد نشست تخصصی در خصوص مسائل ژئوپلیتیکی  منطقه غرب و جنوب غربی آسیا برگزار شود. در این نشست که به سخنرانی دکتر حسین ربیعی دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی در روز چهارشنبه مورخ 5 مهرماه 1402 در سالن جلسات دانشگاه علمی کاربردی شهید صیاد شیرازی، با حضور مسئولان ارتش جمهوری اسلامی ایران،استادان و دانشجویان  برگزار شد در خصوص مسائل ژئوپلیتیکی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی دریای سرخ و کشورهای حاشیه آن بحث و بررسی شد.

در ربیعی در خاتمه سخنرانی روند آینده منطقه و راهکارهایی برای امنیت منطقه ارائه کردند.

از آنجایی که کشورهای شاخ آفریقا و سواحل شرقی دریای سرخ برای حل و فصل مناقشات بین دولتی و درون دولتی تلاش می کنند، قدرت های منطقه ای و جهانی سرمایه و منابعی را برای افزایش سهم بازار و ایجاد پایگاه های ژئوپلیتیکی در این بازار نوظهور سرمایه گذاری می کنند.

در حالی که سیاست ایالات متحده بر مسائل امنیتی در جنوب دریای سرخ متمرکز شده است، گسترش اقتصادی خارجی در امتداد سواحل غربی در شاخ آفریقا حاکی از افزایشفرصت های سرمایه گذاری در سال های آینده است.

راه کار امنیت دریای سرخ:

• کشورهای منطقه باید راهی برای مهار و هدایت موج سرمایه گذاری جدید بیابند

• گفتگو های منطقه ای برای توسعه چشم انداز همکاری مشترکو تعمیق روابط با مناطق پیرامون از جمله خلیج فارس

• جلوگیری از صدور بحران از مناطق پیرامونی به این منطقه

• تعامل و همکاری با شرکای آفریقایی

• تشکیل مجمع دریای سرخ

• ایجاد تعادل و توازن قوا و توسعه قدرت منطقه ای

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا