چرا تجارت دریایی ایران و ونزوئلا مهم است؟

رضا رحیمی: دانش آموخته جغرافیای سیاسی، عضو پیوسته انجمن ژئوپلیتیک ایران و عضو تحریریه تابناک….

همزمان با آغاز حرکت اولین نفتکش ایرانی با نام Fortune که بندر شهید رجایی ایران در خلیج فارس را در اواخر اسفندماه ۱۳۹۸ با بار بنزین به سمت بندر کوچک پالیتو ونزوئلا در ساحل دریای کارائیب ترک کرد و در ادامه آن نیز چهار نفتکش دیگر با عنوان Clavel، Faxon، Forest، Petunia از بنادر عباس، شهید رجایی و ماهشهر به سمت سواحل کشور ونزوئلا حرکت کردند، مجموعه‌ای از ابهامات افکار عمومی جامعه جهانی را به خود مشغول ساخت. این مهم از آنجایی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که بدانیم در سال گذشته کشتی گریس – ۱ که با پرچم پاناما حامل نفت ایران بود توسط دولت محلی جبل الطارق توقیف شد و نیز با فشار‌های آمریکا بر دولت پاناما، دیگر ایران امکان آسانی برای استفاده از پرچم مصلحتی در تردد کشتی هایش نداشت و در اعزام نفتکش‌های اخیر خود به ونزوئلا از پرچم کشور خودمان استفاده کرد؛ اتفاقی که پیشتر معمول نبود و سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی و نیز شرکت ملی نفتکش برای رهایی از تحریم‌ها در تجارت هایشان همواره از پرچم مصلحتی استفاده می‌کردند…..


http://s12.picofile.com/file/8398852950/%DA%86%D8%B1%D8%A7_%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA_%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D9%88%D9%86%D8%B2%D9%88%D8%A6%D9%84%D8%A7_%D9%85%D9%87%D9%85_%D8%A7%D8%B3%D8%AA.pdf.html

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا