کتاب تقسیمات سیاسی- اداری در ایران؛ مفاهیم و چالش ها

کتاب « تقسیمات سیاسی- اداری در ایران؛ مفاهیم و چالش ها» نوشته آقایان: دکتر علی صادقی و دکتر ولی اله نظری عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، و دکتر یحیی میرشکاران، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، توسط نشر دانشگاهی «انتخاب» منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است:
يكي از مسائل مهم در حوزۀ مديريت و سیاست‌گذاری داخلي هر كشور چگونگي سازماندهي سياسي فضا است. در هر واحد سياسي براي آسان كردن اداره امور و ايجاد كارايي بيشتر تقسيماتي صورت گرفته و اختياراتي بر اساس شرايط آن واحد به آن تفويض می‌شود تا تمام بخش‌ها به صورت مجموعه‌ای هماهنگ در جهت اهداف موردنظر وظايف خود را انجام دهند. کشورهای مختلف، متناسب با نوع ساختار و علائق حکومت‌های مرکزی به سازماندهی مدیریت عمومی در مجموعه کشور می‌پردازند و حوزه عمل و اختیارات سطوح مختلف مدیریتی را مشخص می‌کنند.
ایران از جمله کشورهای باستانی و مهم جهان است که مدیریت سیاسی فضا در آن به شکل کاملاً دقیق و برنامه‌ریزی ‌شده از هزاران سال پیش تاکنون انجام شده و به بهترین وجه مدیریت شده است. به عبارتی، کشور ایران در طی تاریخ طولانی پرفراز و نشیب خود حکومت های گوناگونی از نظر مدیریت سیاسی فضا به خود دیده و حکومت¬های محلی و ایالتی در چارچوب تقسیمات کشوری آن وجود داشته که البته حکومت مرکزی برای ادارۀ بهتر کشور به حاکمان منصوبی خود، اختیارات و قدرت نسبی تفویض می کردند.
بررسی پیشینۀ تقسیمات سیاسی- اداری در ایران حاکی از آن است که استان‌های ایران از دیرباز در قالب واحدهای سیاسی دچار تحولات بارزی شده‌اند و این تغییرات را در حال حاضر نیز تجربه می‌کنند. تغییراتی که در نقشه سیاسی، نشان از اثرگذاری مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … بر روند مدیریت سیاسی است. بعلاوه، استان‌های واقع بر روی نقشه سیاسی ایران این استعداد را دارند که هرلحظه بر اثر تصمیمات سیاسی دچار تغییر و دگرگونی شوند. هر چند این مسئله متأثر از جغرافیای ایران و مسائل طبیعی و انسانی آن است. تراکم جمعیت در محدوده شمال (البرز) و همچنین تراکم زیاد جمعیت در شمال غرب و غرب (زاگرس) از جمله مسائلی است که بیشترین اثر سیاسی را بر شکل‌گیری واحدهای سیاسی ایران (استان‌ها) داشته است. از طرف دیگر استان‌های شمالی و غربی، استان‌هایی با ویژگی‌های سیاسی ویژه شده‌اند و استان‌های مرکزی و جنوبی و همچنین استان‌های شرقی نیز ویژگی‌های سیاسی خاص خود را دارند که از این موضوع می‌توان به تعبیری عدم توازن جغرافیایی و سیاسی استان‌های ایران یاد کرد. بر اثر همین مسئله، بار سیاسی مدیریت سیاسی فضا در استان‌های یاد شده نیز متفاوت عمل نموده است و در آینده هم تحت تأثیر همین مسائل ویژه دچار تغییرات جدّی خواهد شد. کتاب حاضر می‌کوشد که تحلیلی هرچند مختصر از شرایط سیاسی استان‌های ایران را داشته باشد و ضمن تبیین شرایط موجود در مدیریت سیاسی- اداری استان‌های ایران، نوعی آینده‌نگری از استان‌های ایران و همچنین شرایط جغرافیایی آن‌ها را تشریح نماید. بر این اساس کتاب پیشِ رو با هدف جامعۀ مخاطب از رشته‌های جغرافیا، مدیریت سیاسی فضا، علوم سیاسی و رشته‌های مرتبط تلاش کرده است نگاهی تازه به شرایط سیاسی و جغرافیایی از استان‌های ایران را بر اساس آخرین آمار موجود و قابل اعتماد ارائه نماید تا منبعی برای محققان و همچنین دانشجویان و استادان علم جغرافیا و علاقه‌مندان این حوزه ارائه دهد. کتاب حاضر در شش فصل جداگانه به شرح ذیل تدوین و تألیف شده است که هر یک از فصل های آن به موضوعات مختلفی در این مقوله اختصاص یافته است:
فصل اول- تقسیمات کشوری؛ مفاهیم، فلسفه و اهداف
فصل دوم- تغییرات مدیریت سیاسی فضا در ایران
فصل سوم- مشخصات طبیعی و سیاسی استان‌های ایران
فصل چهارم- رتبه‌بندی استان‌های ایران
فصل پنجم- دغدغه‌های تقسیمات سیاسی فضا در استان های ایران
فصل ششم- فرجام سخن
مشخصات کامل کتاب:
تقسیمات سیاسی- اداری در ایران؛ مفاهیم و چالشها
نویسندگان: علی صادقی/ولی اله نظری/ یحیی میرشکاران
ناشر: نشر انتخاب
نوبت چاپ: اول ۱۴۰۰
تعداد صفحه: 236
قیمت: 360,000 ریال
شابک: 7-67-7302-۶۲۲-۹۷۸
علاقه مندان می توانند برای تهیه کتاب با نشر انتخاب به شماره: 2-66960651 تماس بگیرند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا