گزارش سفر علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی جغرافیای سیاسی و جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد

گزارش سفر علمی حضور اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی جغرافیای سیاسی و جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد در هفتمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران جغرافیای سیاسی شهر

(25 لغایت 29 بهمن ماه 1393)

اساتید:

 

دکتر هادی اعظمی(سرپرست سفر)-دکتر سیدهادی زرقانی- دکتر محسن جان پرور

تهیه کننده : فاطمه بخشی

دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی

 

بهمن ماه :1393

 

انجمن ژئوپلیتیک ایران با سابقه ای درخشان و با همت مضاعف در راه توسعه علم جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک و کاربردی کردن آن، تا کنون شش کنگره با محورها و موضوعات مختلف را برگزار کرده است. در ادامه سلسه کنگره های خود، در تاریخ 27 و 28 بهمن ماه 1393، هفتمین کنگره با عنوان جغرافیای سیاسی شهر را در دانشگاه خوارزمی برگزار کرد.که این زمان مناسبی بود تا اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران، از سخنرانی ها و مقالات ارزنده که در این دو روز کنگره ارائه می شد، استفاده کنند. از آنجا که موضوع و محورهای کنگره علاوه بر جغرافیای سیاسی به برنامه ریزی شهری هم می‌پرداخت تعداد 8 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد نیز ما را همراهی می کردند.در این سفر کوتاه با هماهنگی هایی که از سوی سرپرست گروه، آقای دکتر اعظمی صورت گرفته بود، دانشجویان علاوه بر شرکت در کنگره، بازدید هایی از سازمان ها و مکان های تفریحی در تهران داشتند که بخشی از آن به شرح زیر می باشد:

شب شنبه مورخ 1393/11/25 ساعت 21، با قطار از مشهد به مقصد تهران حرکت کردیم و صبح روز بعد به شهر پر هیاهوی تهران رسیدیم. از راه آهن بلافاصله به سمت سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح رفتیم و آنجا از سخنان ریاست محترم سازمان، آقای دکتر مدیری استفاده کردیم و همکارانشان ما را با فرایند تهیه و تبدیل عکس های ماهواره ای و هوایی به نقشه ها و لایه های GIS آشنا کردند.

پس از صرف نهار به همراه رئیس سازمان، در مزار شهدای گمنام در محوطه سازمان حاضر و ضمن ادای احترام، برای شادی روح شهدا فاتحه ای قرائت شد سپس از پلانتاریوم (آسمان نما) این سازمان، بازدید و اطلاعاتی از فضا و کهکشان‌ها کسب نموده و در سینمای سه بعدی به تماشای شکل گیری حیات به ویژه دایناسورها نشستیم.

بعد ازظهر روز یکشنبه مورخ26/11/1393 از مجموعه زندان قصر بازدید کرده و پس از استقرار در میهمانسرای برج میلاد، شام را در رستوران سنتی مجموعه برج میلاد صرف کردیم.

ششمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران (جغرافیای سیاسی شهر)

دوشنبه، 27 بهمن، اولین روز کنگره بود که پس از افتتاحیه، آقای دکتر حافظ نیا با سخنرانی ارزنده خود مسائل مربوط به فضای سیاسی شهر را بیان کردند و اهمیت این موضوع و ابعادش را مطرح نمودند که مورد استفاده همه شرکت کنندگان قرار گرفت.

مقالات برگزیده در کنگره در سه سالن ارائه می شد و هر سالن عده ای از دانش پژوهان و اساتید را به خود جلب می کرد. آقای دکتر اعظمی و آقای دکتر جان‌پرور نیز نسبت به ارائه مقاله خود اقدام کردند.

پس از پایان برنامه های روز اول کنگره، در بعد از ظهر 27/11/1393، در زیر نم نم باران از پل طبیعت که به تازگی افتتاح شده بود و نیز از پارک آب و آتش که فضای مناسب و مفرحی داشت در هوای پاکی که کمتر در یک کلانشهری چون تهران می‌شود پیدا کرد، از منظره های زیبایی که این دو مکان فراهم کرده بودند، دیدن کردیم. برنامه بعدی، بازدید از برج میلاد و طبقات مختلف آن بود. پس از آن برای صرف شام در رستوران بوستان دیدنی گفتگو حضور پیدا کردیم. بوستان، بخش های مختلفی چون باغ اروپایی، باغ ژاپنی و … داشت.برنامه بعدی، بازدید از برج میلاد و طبقات مختلف آن بود. پس از آن برای صرف شام در رستوران بوستان دیدنی گفتگو حضور پیدا کردیم. بوستان، بخش های مختلفی چون باغ اروپایی، باغ ژاپنی و … داشت.

سه شنبه 28/11/1393 آخرین روز کنگره و آخرین روز حضور ما در تهران بود که در برنامه صبح آقای دکتر زرقانی و خانم فاطمه بخشی نیز مقالات خودرا ارائه دادند. بعدازظهر نشست علمی برگزار شد که اساتید شامل، دکتر احمدی پور، دکتر رهنمایی، دکتر کریمی پور، دکتر پاپلی یزدی، دکتر قورچی و دکتر حاتمی نژاد در آن شرکت داشتند.

پس از اختتامیه کنگره، سفر ما با بازدید از بازار تهران و دیدن آن شلوغی و هیاهو و اندکی خرید، با حضور در راه آهن به پایان رسید و ساعت 21 عازم مشهد مقدس شدیم.

این سفر یکی از سفرهای کوتاه، متنوع و علمی بود که شعبه خراسان رضوی انجمن ژئوپلیتیک ایران و گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با سرپرستی و همراهی اساتید گرامی اش برگزار کرد.

امید است تا از اندیشه ها و اطلاعات این سفر، این کنگره و سخنرانی ها، همه دوستان استفاده مفید را برده باشند.

در انتها لازم است از همراهی شعبه خراسان رضوی انجمن ژئوپلیتیک ایران، رئیس محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی، آقای دکتر رهنما، انجمن ژئوپلیتیک ایران، به ویژه خانم دکتر خانیها، دبیر هفتمین کنگره، شهردای تهران، به ویژه آقای دکتر بافرانی، آقای برزا و آقای سبحانی، رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، آقای دکتر مدیری، رئیس دانشکده نقشه‌برداری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، آقای دکتر محمدپور و سایر عزیزانی که در برگزاری هر چه بهتر این سفر علمی همکاری داشته اند، کمال قدردانی و سپاس را داشته باشیم.

{yoogallery src=[/images/gallery/ferdosiiii] width=[150]}


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا