باید ذهنیت خود را نسبت به روس‌ها تغییر دهیم

رئیس کمیته علمی انجمن دوستی ایران و روسیه با تاکید بر اینکه باید بررسی کنیم که چرا امروز در رابطه با روسیه با مشکل مواجهیم؟ گفت: به عنوان کشوری قدرتمند باید ذهنیت خود را نسبت به روس‌ها تغییر دهیم و در این مسیر باید از ظرفیت‌های انجمن‌های دوستی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، بهرام امیر احمدیان رئیس کمیته علمی انجمن دوستی ایران و روسیه در نشستی که با عنوان «فرصت‌ها، چالش‌ها و سازوکارهای بسط روابط فرهنگی ایران و روسیه» که در دفتر انجمن دوستی ایران و روسیه در تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه انجمن‌های دوستی به دنبال انجام اقدامات فرهنگی با هدف توسعه روابط اقتصادی و سیاسی هستند، اظهار کرد: هدف از تاسیس انجمن دوستی ایران و روسیه بر طرف کردن کج فهمی‌های ایرانی‌ها نسبت به روس‌ها و کج‌فهمی‌های روس‌ها نسبت به ایران بود؛ چراکه نوع نگاه است که روابط کشورها را با هم تضمین می‌کند.

وی با اشاره به رقم تبادلات تجاری ایران و روسیه گفت: در بهترین سال‌ها، سطح روابط تجاری دو کشور از ۳ میلیارد دلار عبور نکرده است که از این رقم نیز سهم واردات از روسیه بسیار بیشتر از صادرات به این کشور بوده است. ما به دنبال این هستیم که بگوییم که سهم ایران در تجارت خارجی روسیه کمتر از نیم درصد است.

رئیس کمیته علمی انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه «برگشت خوردن برخی کالاهای ایرانی صادره به روسیه به دلیل کج‌فهمی‌ها و عدم شناخت مناسب نسبت به روسیه و بازار این کشور است»، خاطر نشان کرد: روسیه امروز دیگر روسیه تزاری و امپراتوری نیست، بلکه کشوری است که در سطح بین‌الملل در زمینه‌های سیاسی و نظامی تاثیر گذار است، ما نیز در شرایط کنونی در فضای بین‌الملل کمتر کشوری را داریم که مانند روسیه به سمت ما بیاید؛ در این شرایط باید بکوشیم تا با شناخت بهتر فرصت‌ها و چالش‌های موجود در روسیه، از رابطه با این کشور بهره ببریم.

امیر احمدیان تاکید کرد: تمام شناخت ایرانیان از روسیه محدود به دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ است این درحالی است که در روسیه شهرهای بسیاری وجود دارد که صددرصد مناسب بازار برای ایران است.

وی در ادامه به بیان برخی مولفه‌های تاثیر گذار در روسیه پرداخت و اظهار کرد: در روسیه کنونی خانواده به عنوان یک بنیان و عنصری اساسی از اهمیت بالایی برخوردار است و به نوعی کانون اصلی حاکمیت این کشور است؛ در روسیه سیاست مقامات کشور بر پایه حمایت از خانواده‌ها و انگیزه دادن به جوانان برای ازدواج قانونی و بچه دار شدن استوار است. همچنین ساختن یک خانواده با دوام، کمابیش یکی از مهمترین پروژه‌های برنامه‌ریزی شده در زندگی هر شهروند روسیه است. 

رئیس کمیته علمی انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه «اگر روسیه و اصل و اساس این کشور را بشناسیم می‌توانیم به‌خوبی با این کشور کار کنیم»، ادامه داد: در روسیه قومیت‌های زیادی زندگی می‌کنند که عدد آنها در حدود ۲۰۰ قومیت است. همچنین ادیان متفاوتی نظیر مسیحیت، یهودیت، اسلام و حتی بودا در روسیه حضور دارند. در روسیه اسلام دومین دین پرجمعیت است و ۴ منطقه پر جمعیت قدرتمند روسیه که مسلمان نشین هستند امکان حضور ما به عنوان مسلمان را در بازارهای این مناطق فراهم می‌کند.

امیر احمدیان با تاکید بر اینکه باید به روس‌ها به عنوان یک ملت و تمدن نگاه کنیم نه دشمنی که سال‌ها قبل به سرزمین ما حمله کرده است، گفت: در گذشته مغول‌ها و عراقی‌ها به ما حمله کردند اما امروز با آنها دوست هستیم چراکه مناسبات دنیای نوین، مناسبات هزینه- فایده است. باید بررسی کنیم که چرا امروز در رابطه با روسیه با مشکل مواجهیم؛ ما به عنوان کشوری قدرتمند باید ذهنیت خود را نسبت به روس‌ها تغییر دهیم و در این مسیر باید از ظرفیت‌های انجمن‌های دوستی استفاده کنیم.

وی در ادامه این نشست به بیان برخی دیگر از ویژگی‌های کشور روسیه و همچنین فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در این کشور و موانع پیش روی توسعه روابط دو کشور پرداخت.

به گزارش ایسنا، نشست «فرصت‌ها، چالش‌ها و سازوکارهای بسط روابط فرهنگی ایران و روسیه» از سلسله نشست‌های فرهنگی انجمن دوستی ایران و روسیه است که روزهای شنبه در دفتر این انجمن در تهران برگزار می‌شود.

https://www.isna.ir/news/1400113023102/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%85

ارجاع به این تحلیل

امیراحمدیان،بهرام (1400) باید ذهنیت خود را نسبت به روس‌ها تغییر دهیم، ژئوپلیتیک و دیپلماسی، انجمن ژئوپلیتیک ایران

درباره نویسنده

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا