انتشار کتاب «آخرين قطره؛ سياست آب (هيدروپليتيک)»

کتاب «آخرين قطره؛ سياست آب (هيدروپليتيک)»  ترجمه دکتر حسین مختاری هشی (عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان) به همت انتشارات انجمن ژئوپلیتیک ایران در تابستان 1400 منتشر شد.

این کتاب، از اين جهت حائز اهميت است که نويسندگان تلاش مي‌کنند تا با ارائه مثالهايي از گوشه و کنار جهان اين ايده را پيش ببرند که چيزي که بحث کمبود طبيعي آب را تبديل به بحران آب مي‌کند، مداخله انسان و به‌عبارتي سياست و مديريت آب است که در عرصه‌هاي گوناگوني نظير سياست سدسازي، سياست اقتصادي، سياست خصوصي​سازي منابع طبيعي و به‌طور خاص منابع آب اتفاق مي‌افتد. کتاب در نهايت پيشنهادهايي را در مقياس محلي و مقياس‌هاي کلان‌تر براي اين مسأله ارائه مي​کند و تأکيد مي‌کند که جهان نيازمند نظم نوين آب است که شروع آن با آگاهي عمومي نسبت به ارزش و اهميت آب است چرا که بدون آگاهي ممکن است انسانها چه به‌صورت فردي و چه جمعي علي‌رغم ميل باطني خود فعاليتها، اقدامات‌ و حتي رژيم غذايي‌شان در مسيري باشد که به ايجاد يا تشديد بحران آب کمک مي‌کند. ارتباط شيوه کشت، آبياري، استفاده مفرط از سموم و کودهاي شيمايي، نشتي زيرساختها‌ي آب و ساير فعاليتهاي انساني با بحران آب توسط مطالعات گوناگوني تأييد شده است. با توجه به اينکه اکثريت مسائل و موضوعات مطرح شده در کتاب داراي مصاديق روشني در ايران هستند، لذا انگيزه مترجم نيز از ترجمه کتاب حاضر در همين راستا و به​منظور برداشتن يک گام کوچک براي توسعه ادبيات اين حوزه و همچنين ايجاد حساسيت در عموم مردم و مديران مي‌باشد. کتاب در 10 فصل به شرح زير تنظيم شده است:

فصل اول: سیاره شناور

فصل دوم: چگونه آب خصوصی شد

فصل سوم: بلایا، طبیعی و غیره

فصل چهارم: سفري کوتاه از ميان حوضه آمازون

فصل پنجم: محصولات تلخ

فصل ششم: آب مجازي

فصل هفتم: آب و گرمایش جهانی

فصل هشتم: ديگر بس است!

فصل نهم: چه بايد کرد؟

فصل دهم: نظم نوين جهاني آب

ناشر: انجمن ژئوپليتيک ايران

نوبت چاپ: اول ۱۴۰۰

تعداد صفحه: 247

قیمت:500,000 ریال

شابک: 6-8-99602-600-978

براي تهيه کتاب حاضر مي توانيد با دبيرخانه انجمن ژئوپليتيک ايران 02188342488، 02188323527 و 09122187095 (خانم کیانی) تماس بگيريد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا