برگزاری نشست «ابر بحران آب: چالش موجودیت ستیز ایران»

دومین جلسه از سلسله گفتگوهای جغرافیا و سیاست با موضوع «ابر بحران آب: چالش موجودیت ستیز ایران» با حضور دکتر سهراب عسگری، استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه پیام نور، سه شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، ساعت 21 تا 22، از سوی انجمن ژئوپلیتیک ایران و به صورت مجازی و زنده در صفحه اینستاگرام انجمن برگزار شد.

مهمترین بخش‌های سخنان دکتر عسگری در این نشست به شرح ذیل است:

بحران آب، بحران فراگیری است که زندگی بر روی کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است و میتوان آن را نشات گرفته از عدم عدالت در پراکندگی آب بر روی کره زمین دانست چرا که کشور هایی چون کانادا و روسیه بیشترین منبع آب شیرین جهان را دارند در صورتی که در بقیه کشور ها اینگونه نیست.

بحران آب مسئله امروزه نیست چرا که اگر به تاریخ پرو و استرالیا مراجعه کنیم آن ها برای بارش باران قربانی میکرده اند.

ایرانیان ابداعات جذابی چون یخچال و آب انبار ها را که برای جلوگیری از کمبود آب و نوعی ذخیره سازی بوده است را داشته اند که افتخاری برای ایرانیان از جهت هوشمندی آنان است.

بارندگی ایران میانگین ۲۵۰میلیمتر است و این میزان یک سوم میزان بارندگی در جهان است و به همین دلیل میتوان کشور ایران را کشوری خشک و نیمه خشک دانست.

بیشترین آب مصرفی ما ابتدا به بخش کشاورزی و بعد در بخش مصرف خانگی تعلق میگیرد.

شکل و نظم بارندگی ها متاسفانه تغییر کرده است .امروزه با تغییراتی که در اقلیم رخ داده است. معمولا بارندگیها یا به صورت رگبار رخ میدهند و ۷۰درصد بارندگی ها از دسترس خارج و تبخیر میشوند.

متاسفانه میزان مصرف آب بسیار بیشتر از ذخایر سفره های آب زیرزمینی است و موجب مواجه شدن ما با بحران کمبود آب شده است که بیشتر حجم مصرفی آن متوجه بخش کشاورزی است.

بحث انتقال آب از کارون به زاینده رود از دوره صفویه مورد توجه قرار گرفت  و امروزه نیز به دلیل کمبود  آب دنبال راه هایی برای انتقال آب به سه استان سیستان و بلوچستان،خراسان جنوبی و  خراسان رضوی هستیم.

امروزه خالی شدن سفره های آب زیرزمینی از آب تبعات فراوانی چون فرونشست در پی داشته است که موجب آسیب رساندن به شهر ها، سیستم حمل و نقل همچون ریل های راه آهن و مترو و … میشود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا