برگزاری نشست «تحریم از سلاحی نو تا تبدیل شدن به سلاحی پوسیده»

ششمین جلسه از سلسله گفتگوهای جغرافیا و سیاست با موضوع «تحریم از سلاحی نو تا تبدیل شدن به سلاحی پوسیده» با حضور دکتر صادق خسرو، پژوهشگر جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک سه شنبه 8 مهر ۱۳۹۹، ساعت 21 تا 22 از سوی انجمن ژئوپلیتیک ایران و به صورت مجازی و زنده از طریق اینستاگرام انجمن برگزار شد.

مهمترین بخش‌های سخنان دکتر صادق خسرو در این نشست به شرح ذیل است:

خسرو: اگر به جای ایران، هر کشور دیگری بود، در مقابله تحریم‌های شدید آمریکا دوام نمی‌آورد

تحریم یعنی اینکه کسی را از آنچه باید داشته باشد، محروم کنند که برای تحمیل اراده یک طرف بر طرف دیگر انجام می‌شود. تحریم به خودی خود نباید سلاحی تخریب گر باشد. تبدیل تحریم به سلاحی نو مربوط به عصر حاضر است که یکجانبه، تمامیت خواه و مخرب است. تحریم به خودی خود از ابتدای زندگی بشر وجود داشته است.

از جنگ جهانی اول از سال 1914 تا 1990 میلادی بالغ بر 176 مورد تحریم وجود داشته است که 66 درصد موفق نبوده و 34 درصد نسبتاً موفق بوده است.

در ایران، اولین تحریم پس انقلاب اسلامی و بعد از تسخیر لانه جاسوسی انجام شد. کارتل رئیس جمهور آمریکا تحریم نفت و سلاح و تجهیزات را علیه ایران انجام داد اما به شکل امروزی نبود. تحریم‌های علیه ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ادامه داشته و به مرور سخت‌تر شده است.

تحریم به عنوان سلاحی نو ابتدا برای روسیه در جریان موضوع مورد اختلاف بر سر شبه‌جزیره کریمه و اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور به کار گرفته شد که کامل نبود اما بعداً به صورت چند جانبه علیه ایران به کار گرفته شد که تحریم‌های بسیار سنگینی بود. بعد از برجام بخشی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا برداشته شد و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ تحریم‌ها به عنوان سلاحی نو دوباره علیه ایران احیا و فشار سنگینی علیه ایران اعمال شد. تحریم یکجانبه اخیر آمریکا علیه ایران طوری بود که اگر بر هر کشور دیگری وارد می‌شد، خیلی دوام نمی‌آورد اما وضعیت ژئوپلیتیکی و شرایط خاص ایران سبب شد تا ایران بتواند دوام بیاورد و عمده تحریم‌ها موفق نبود.

تحریم‌های جدید یک تحریم شیطانی و خطرناک است و سلاحی نو، یکجانبه، مخرب و تهدیدی برای جهان است. در حال حاضر 23 کشور توسط این نوع تحریم از سوی آمریکا تحریم هستند. کشورهای تحریم شده نیاز است تا یک ساختار جدید برای مقابله با این تحریم‌ها به صورت جمعی ایجاد کنند تا با اثرات مخرب این تحریم‌ها مواجهه شود و ان اقدام تا حدی انجام شده است.

قرارداد 25 ساله ایران با چین اگر در شرایط عادلانه صورت گیرد، یک ابزار قوی در مقابله با تحریم‌های آمریکا خواهد بود.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، بسیار شدید و گسترده بوده اما به مرور راهکارهای مقابله با آن شناخته شده و با وجود اثرات مخربی که داشته است، در حال خنثی شدن هستند و در آینده شاید نتواند به این سبک تداوم پیدا کند. کشورها راهکارهای مقابله به آن را پیدا کرده‌اند.    

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا