بیانیه پایانی همایش آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشم انداز توسعه گیلان

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه پایانی همایش آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشم انداز توسعه گیلان

بهره گیری از توانایی ها و استعدادهای داخلی برای تأمین نیازهای محلی، منطقه ای و حتی بین المللی، مستلزم آگاهی و شناخت فرصتها و ظرفیتهای نواحی مختلف کشور است.در این خصوص تحولات ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و بهره مندی از موقعیتها و ظرفیت های خفته و فعال ژئوپلیتیکی کشور در چهارچوب این تحولات، شناخت فرصت ها و امتیازات نواحی راهبردی کشور را امری گریزناپذیر نموده است.استان گیلان به واسطه برخورداری از توان ها و امتیازات محیطی، دریایی و گذرگاهی اش در رویکرد استراتژیست های داخلی و جهانی، وزن ژئوپلیتیک بی همتایی یافته است.به گونه ای که به باور بسیاری از ژئوپلیتیسین ها، بهره گیری از موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک این استان در تعامل با مناطق قفقاز و شرق و شمال اروپا نقش مؤثری در افزایش وزن ژئوپلیتیک کشورمان خواهد داشت و البته پیش نیاز این مهم طراحی و تدوین سیاست های کارآمد و استفاده بهینه از توان های انسانی و محیطی این بخش راهبردی از کشور است.بر این اساس، حاضرین و دست اندرکاران برگزاری همایش آمایش سرزمین،جایگاه خزر و چشم انداز توسعه گیلان بر موارد زیر تأکید دارند:

1 – استان گیلان، توانهای انسانی و محیطی پرشماری دارد که تبدیل این فرصتها به امتیاز، زمینه رفاه و ارتقاء شاخص های زندگی و توسعه این بخش از کشور را در پی خواه داشت.

2 – تبدیل این فرصت ها به مزیت و امتیاز، بی شک مستلزم بهره گیری از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی است.و در این میان انجمن از آن دسته مراکز علمی است که توان بالایی جهت یافتن راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و چالش های این مسیر دارد.

3 – شناسایی و شناساندن توانهای این استان نیازمند رویکردی دوسویه و متعامل در دو مقیاس ملی و استانی است.در این میان، رسانه ها از جمله رسانه ملی در قالب بهره گیری از رویکردهای علمی کارشناسان به ویژه در حوزه جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک، رسالت سنگینی بر دوش دارند.

4 – بخش مهمی از عملیاتی شدن فرصتهای ژئواکونومیک این استان، نیازمند ساخت، راه اندازی و تکمیل زیرساختهای مرتبط به ویژه در حوزه ترابری دالان شمال- جنوب کشور است.انجمن آمادگی دارد تا رهنمودهای لازم و مرتبط با تحولات برخاسته از این موقعیت راهبردی را دراختیار کارگزاران استان قرار دهد.

5 – جاذبه های محیطی استان نقش مؤثری در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.حاضران و دست اندرکاران همایش براین باورند که تلاش برای تأمین زیرساختهای لازم نباید به تخریب محیط زیست کم نظیر استان بینجامد.

6 – با توجه به تهدیدات بالقوه پیرامونی، ضرورت توجه به مقوله پدافند غیرعامل روز به روز مضاعف می نماید.از آنجایی که انجمن یکی از مراکز ذیصلاح در این امر است، آمادگی خود را برای ورود و مشارکت در سیاستگزاری های کلان و نیز برنامه ریزی های اجرایی اعلام می نماید.

7 – فراوانی و سهل الوصول بودن منابع آب در کنار کمبود شدید آب در سایر استانها، اتخاذ تدابیر مهار و کنترل آب ها به ویژه آب های سطحی در این استان را اجتناب ناپذیر می نماید.با توجه به نقش مهم منابع آب در فرآیند توسعه، انجمن انجام طرح های پژوهشی و دقت مضاعف به مدیریت منابع آب را ضروری می داند.

8 – بهره مندی تحولات ژئواکونومیک در مقیاس جهانی، مستلزم وجود زیرساختهای لازم در امر حمل و نقل است. در استان گیلان، علیرغم داشتن ظرفیتهای فراوان برای ایفای نقش هاب منطقه ای در حوزه ترانزیت در همه اشکال هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی، متأسفانه به دلیل فقدان زیرساخت ها و تفکرات راهبردی، فرصت اجرای این نقش تاکنون محقق نگردید ه است.

9 – تحولات ژئواکونومیک منطقه آنچنان شتابی یافته که هرگونه تلاش برای تعالی و توسعه منطقه آزاد انزلی را موجه می نماید. برگزارکنندگان همایش، توجه فزاینده کارگزاران در مقیاس ملی را در این خصوص مطالبه می نمایند.

10 – جغرافیای سیاسی تنها رشته دانشگاهی است که در سرفصل های درسی خود به جغرافیای انتخابات می پردازد.با توجه به کثرت آثار منتشره درقالب کتاب، پایان نامه و طرح های پژوهشی، انجمن آمادگی دارد که امور مربوط به مدیریت انتخابات در مقیاس استانی را تحلیل و راهکاریابی نماید.

11- بهره مندی از ظرفیت علمی انجمن و پیشبرد اهداف و برنامه ها، مستلزم وجود محل استقرار و مکان اختصاصی است که این مهم نیازمند حمایت کارگزاران و مدیران استانی از این مرکز علمی است.

 

وصول به موارد مذکور، نیازمند حمایت مضاعف کارگزاران استان از انجمن ها و مراکز علمی است. انجمن از امکان و ظرفیت علمی لازم برای هم افزایی و مشارکت فعال در توسعه استان برخوردر است.در پایان مراتب سپاس و قدردانی خود را نثار همه عزیزانی میدانیم که در برگزاری این همایش با انجمن مساعت نموده اند.

 

با تشکر

انجمن ژئوپلیتیک ایران- شعبه گیلان

چهارم آذر ماه 1395- منطقه آزاد بندر انزلی

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا