جغرافیای سیاسی فضای مجازی

نویسنده: دکتر محمد‌رضا حافظ‌نیا

ناشر: انتشارات سمت.

تاریخ نشر: زمستان 1390.

این واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است که انقلابی بزرگ در زندگی بشر در حال رخ دادن است و امور زندگی بشر به فضای مجازی منتقل می‌شود و بنابراین زندگی افراد در فضای واقعی نیز با فضای مجازی ممکن خواهد بود. از سویی دیگر حکومت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز باید خود را برای معماری، ساماندهی، توسعه فضای مجازی و ایجاد زیرساخت‌های آن آماده کنند. زیرا تعلل و تأخیر در آن به عقب‌ماندگی جوامعشان از مسیر تکامل فناورانه و تمدن بشری می‌انجامد و آنان مجبور خواهند شد هزینه‌های زیادی را از این لحاظ متحمل شوند.

فضای حقیقی تکیه‌گاه فضای مجازی است و زیر‌ساخت‌های فضای مجازی یعنی شبکه‌های رایانه‌ای و اینتر‌نت که فضای مجازی در آن شکل گرفته و معنی می‌یابد، تماما در جهان واقعی قرار دارد و از ماهیتی فیزیکی برخوردار است. به این ترتیب فضای مجازی بدون جهان واقعی اعم از زیر‌ساخت‌ها و سیستم عامل هوشمند سازنده و نیز کاربر آن یعنی انسان، امکان تحقق نمی‌یابد. پس فضای مجازی در چارچوب و متکی بر فضای واقعی معنا پیدا می‌کند و از ماهیتی فیزیکی و نقشی ابزاری برای انسان برخوردار است.

این کتاب برای دانشجویان رشته جغرافیای سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس «جغرافیای سیاسی فضای مجازی» به ارزش 2 واحد تدوین شده است. امید است که علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

کتاب مزبور در فروشگاه‌های انتشارات سمت عرضه می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا