درآمدی بر ديپلماسي گردشگري

درآمدی بر ديپلماسي گردشگري

دکتر ناصر رضائي(دانش آموخته جغرافياي سياسي و عضو هيات علمي پژوهشکده گردشگري)

عليرضا حاجی­ محمدي(کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه­ ریزی گردشگری)

گردشگری، کلید توسعه، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال، کسب درآمدهای ارزی،ایجاد رفاه، ارتباطات و تبادل فرهنگی درجوامع مختلف است. در طول شش دهه گذشته، گردشگری رشد پیوسته و متنوعی را تجربه کرده و تبدیل به یکی از بزرگترین و سریع­ ترین بخش­ های اقتصادیِ در حال رشد جهان شده است. تعداد گردشگران بین ­المللی از 25 میلیون نفر در سال 1950 به یک میلیارد و 133 میلیون نفر در سال 2014 رسیده ­است و دریافتی­ های بین­ المللی در مقاصد مختلف در سراسر جهان از 2 میلیارد دلار در سال 1950 به یک تریلیون و 245 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش یافته­ است. تخمین زده می­ شود تعداد گردشگران ورودی بین­ المللی بین سال­های 2010 تا 2030 در سراسر جهان با حدود 3/3 درصد رشد سالیانه به 1 میلیارد و 800 میلیون نفر در سال 2030 برسد و ورودی­ های مناطق نو ظهور بین سال­های2010 تا 2030، با مثبت 4/4 درصد، رشدی دو برابری نسبت به مناطق پیشرفته(با مثبت 2/2 درصد)، داشته باشند. در این بین سهم بازار اقتصادهای نوظهور از 30 درصد در سال 1980 به 45 درصد در سال 2014 افزایش یافته و انتظار می ­رود به 57 درصد، یعنی رقمی حدود یک میلیارد گردشگر ورودی بین ­المللی، در سال 2030 برسد.

این آمار و ارقام نشان بزرگی صنعت گردشگری است و ظهور کشورهای جدید در عرصه گردشگری جهان و رقابت آنها با مقاصد سنتی نیز نشان دهنده وجود پتانسیل­های قوی در این صنعت برای برون رفت از تنگناها و توسعه ارتباطات است؛ به نظر می­ رسد موثرترین راه برای رسیدن به جایگاه مطلوب، بهره­ گیری از دیپلماسی گردشگری باشد.

واژه دیپلماسی به معنای هدایت روابط بین افراد، گروه­ها و ملت­ها و تعیین کننده چارچوب دکترین سیاست خارجی هر کشور و اصول کلی هدایت سیاست خارجی است. دیپلماسی گردشگری به نقش گردشگری در ایجاد صلح، رونق اقتصادی و افزایش درآمد، خنثی کننده تبلیغات منفی خارجی و… و جایگاه دولت در دست­یابی به این اهداف اشاره دارد. موفقیت یا شکست صنعت جهانگردی در هر کشور به ­طور مستقیم به اعمال سیاست ­های حمایتی دولت وابسته است. به نحوی که هرچه چتر حمایتی دولت نسبت به گردشگری گسترده ­تر باشد، شکوفایی این بخش هم بیشتر خواهد بود.

با توجه به اینکه گردشگری تعامل فرهنگی میان مردم است، می­ تواند حامل پیامی برای بوجود آوردن یک دیپلماسی باشد. مطمئناً کمتر کسی با این موضوع مخالف است که گردشگری موجب شده بسیاری از سوء تفاهم ­ها از بین بروند.

این مجموعه طی گفتارهای مختلف به معرفی دیپلماسی و گردشگری، تاریخچه و تقسیمات آنها، مفاهیم و تعاریف، قوانین حاکم بر روابط سیاسی، رابطه دیپلماسی با سیاست خارجی، نقش جهانی شدن در توسعه گردشگری و دیپلماسی، شاخص­های روابط سیاسی و گردشگری و دیپلماسی بر پایه گردشگری یا همان دیپلماسی عمومی گردشگری پرداخته است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا