دیدار و جلسه دکتر احسان علی پوری با دکتر تکین معاون منابع انسانی و توسعه پایدار سازمان اکو

دکتر احسان علی پوری مشاور و دستیار رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران و مدیرکل تحقیقات تدوین ضوابط و آینده پژوهی سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با دکتر تکین معاون منابع انسانی و توسعه ی پایدار این سازمان دیدار و گفتگو کرد.

دکتر احسان علی پوری مشاور و دستیار رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران و مدیرکل تحقیقات تدوین ضوابط و آینده پژوهی  سازمان مدیریت بحران کشور در این نشست گفت: مخاطرات طبیعی که در نقاط مختلف جهان فراوانی پیدا کرده نشان دهنده تغییرات اقلیمی است که زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده است. سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران همکاری با کشور های همسایه و همجوار و هم پیمان می باشد. سازمان همکاری‌های اقتصادی موسوم به اکو با پایه‌گذاری ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل شد و در ادامه کشور های افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان به این سازمان اضافه شدند و اکنون اکو متشکل از ۱۰ کشور با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر با وسعت سرزمینی ۸ میلیون کیلومتر مربع است. ما کشور های عضو می توانیم در زمینه های تحقیقاتی، آموزشی و مانور های مشترک بین این چند کشور کارهای مشترکی را در زمینه ی مخاطرات طبیعی انجام دهیم، امروزه بسیاری از بلایای طبیعی موجود در کشور های عضو اکو مشترک بین چند کشور است مثلا بحث ریزگرد یک کار مشترک است که برای درمان آن نیاز به همکاری بین المللی دارد یا رودخانه ها و منابع آبی مشترک بین کشور ها.

 امروزه سازمان اکو در بسیاری از ابتکارات جهانی به عنوان یک شریک فعال و جدید حضور دارد و نقش سازنده و بی بدیلی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار در بسیاری از حوزه‌ها دارد. سازمان همکاری اقتصادی در برخی حوزه‌ها از انتظارات جلوتر بوده‌است؛ از بخش‌های موفقِ سازمان همکاری اقتصادی می‌توان به همکاری در بخش انرژی‌های نو، محیط‌زیست، مدیریت بلایای طبیعی، گردشگری و همچنین گسترش همکاری با سایر سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد. کشورهای عضو اکو از ویژگی هایِ مهمی، برخوردار بوده و می‌توانند با اتکای به این ویژگی‌ها همکاری‌های خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهند.

اکو از منظر تأمین و انتقال انرژی حائز اهمیت فراوانی برای جهان است. همچنین اشراف بر چند آبراه استراتژیک جهان و همسایگی با پنج دریای مهم، شرایط ژئوپولیتیک و سرزمینی یگانه‌ای را برای سازمان همکاری اقتصادی به وجود آورده‌است و هیچ مسیری از اروپا به آسیا برای تجارت و حمل و نقل با صرفه تر و کوتاه‌تر از منطقه اکو شناخته نمی‌شود.

دکتر احسان علی پوری گفتند: مخاطرات طبیعی مشترکی برای کشور های عضو اکو وجود دارد که نیاز است در زمینه ی مدیریت و پیشگیری این مخاطرات همکاری های بیشتری در کنار سایر حوزه ها و اهداف تشکیل دهنده ی اکو مد نظر قرار بگیرد. این نگاه باید در دنیا وجود داشته باشد که در هر نقطه از جهان انسانی بر اثر حوادث طبیعی دچار آسیب شد باید با جدیت کمک کنیم تا مشکلات آن منطقه کم شود. در زلزه ی ترکیه ایران جز اولین کشور هایی بود که نیرو های امدادی و کمک های بشر دوستانه را برای این کشور فرستاد، یا در زلزله  افغانستان امدادگران جمعیت حلال احمر ایران برای کمک به عملیات امدادرسانی به این کشور اعزام شدند و در این کشور خدمات شایسته ای را ارائه دادند.

وی افزود: ایران در چند سال گذشته مخاطرات زیادی را تجربه کرده است که در برخی از این مخاطرات ۲۴ استان از ۳۱ استان کشور درگیر شده  و خسارات زیادی را به همراه داشته است.

مدیرکل تحقیقات سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مسئله مهمی که باید به آن توجه شود حوزه پیشگیری از مخاطرات طبیعی یا انسان ساخت است زیرا با انجام پیشگیری مناسب در مقابل مخاطرات طبیعی می توان از جان و مال مردم به شکل مناسب محافظت کرد.

مدیرکل تحقیقات سازمان مدیریت بحران کشور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران فارغ از هرگونه نگاه سیاسی برای کمک رسانی به نقاط مختلف جهان در زمان وقوع حوادث طبیعی گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در ایران در زمینه پیشگیری، بازسازی و بازتوانی می‌توان اقدامات موثری انجام داد و همکاری های خوبی را با سازمان اکو علاوه بر همکاری های اقتصادی در زمینه ی مدیریت بلایای طبیعی هم داشت.

#دکتر_احسان_علی_پوری

#سازمان_همکاری_اقتصادی_(اکو)

#انجمن_ژئوپلیتیک_ایران

#مدیر_کل_تحقیقات_تدوین_ضوابط_و_آینده_پژوهی_سازمان_مدیریت_بحران_کشور

#مشاور_و_دستیار_رئیس_انجمن_ژئوپلیتیک_ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا