رفع تحریم ها و تعیین تکلیف برجام از همه چیز مهمتر است

یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت سید ابراهیم رئیسی حضور مقامات ۷۰ کشور جهان در مراسم تحلیف را به فال نیک بگیرد/ رفع تحریم‌ها و تعیین تکلیف برجام از همه چیز مهم‌تر است.

وی افزود: مطمئنا حضور این حد از مهمانان خارجی در ایران خوب است و نشان می‌دهد که بسیاری از کشور‌های جهان تمایل دارند که روابط شان را با کشور تاریخی، با تمدن کهن و فرهنگ قوی مانند ایران ادامه دهند و دوست دارند که در بالاترین سطح ممکن با کشور ما رابطه داشته باشند، اما ملاحظاتی هم وجود دارد و آن هم وجود فضای بسیار سنگین نسبت به ایران در فضای بین الملل است.

یزدان پناه ادامه داد: انتظار می‌رود که آقای رئیسی که رسما رئیس جمهور کشورمان شده است، استقبال مقامات ۸۰ کشور جهان را به فال نیک بگیرد و آن را فرصتی مغتنم برای خود و دولت خود بدانند و با به کارگیری و بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها در عرصه سیاست خارجی زمینه را برای خروج ایران از وضع نامطلوب فعلی فراهم و کاری کند که ایران به موقعیت شایسته خود در نظام بین الملل برگردد و این حجم از فضاها و بار سنگینی که بابت رابطه بد ما با کشور‌های دنیا حاکم است را از بین ببرد.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: سیاست خارجی هر کشوری به نوعی تقویت کننده سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان داخلی آن کشور است و جایگاه بسیار مهم و والایی در تحقق اهداف توسعه ای، اقتصادی و راهبرد‌های رقابتی یک کشور دارد، بر همین اساس مواجهه واقع‌بینانه و تخصصی دولت سیزدهم می‌تواند فرصت‌های مغفول مانده را محقق کرده و تهدید‌ها را در شرایط حساس فعلی به فرصت تبدیل کند و در این میان رفع تحریم‌های متراکم و تعیین تکلیف برجام شاید از همه مهم تر باشد.

وی با بیان اینکه  تمرکز بر ادامه مذاکرات در وین بسیار  تعیین کننده است، اظهار کرد: از سوی دیگر تقویت رویکرد نگاه به شرق و نزدیکی بیشتر به قدرت‌های آسیایی در مناسبات منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی رویکردی است که می‌تواند وزنه روابط خارجی ایران را به سمت شرق سنگین‌تر کند. اولویت‌یابی اقتصاد در سیاست خارجی ایران دیگر محوری است که اهمیت و ضرورت آن در فضای تحولات و گرایش بازیگران به روابط اقتصادی و تجاری بسیار مهم شده است.

گفتنی است آیین تحلیف هشتمین رئیس‌جمهور کشور و رئیس دولت سیزدهم سیدابراهیم رئیسی، عصر پنجشنبه (۱۴ مرداد) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم بیش از ۱۰۰ میهمان از حدود ۷۳ کشور حضور و پوشش خبری این مراسم را ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی برعهده داشتند. همچنین، آیین تنفیذ رئیس‌جمهور جدید، سه‌شنبه ۱۲ مرداد با حضور رهبر انقلاب برگزار شده بود.

https://www.yjc.news/fa/news/7847331/سید-ابراهیم-رئیسی-حضور-مقامات-۷%DB%B0-کشور-جهان-در-مراسم-تحلیف-را-به-فال-نیک-بگیرد-رفع-تحریم-ها-و-تعیین-تکلیف-برجام-از-همه-چیز-مهم-تر-است

ارجاع به این تحلیل

یزدان پناه،کیومرث (1400) رفع تحریم ها و تعیین تکلیف برجام از همه چیز مهمتر است، رسانه ژئوپلیتیک، انجمن ژئوپلیتیک ایران

درباره نویسنده

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا