سرعت روند بهبود روابط با عربستان مطلوب است.

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: ایران و عربستان دو ستون اصلی ژئوپلیتیک خلیج فارس و دو بازیگر راهبردی غرب آسیا به حساب می‌آیند و صلح و سازگاری و اتفاقات سازنده این دو کشور، نقش بسزایی در آینده منطقه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان مرحله جدیدی از اصلاح روابط دیپلماتیک تهران و ریاض بود که پس از توافقی که دو کشور برای از سرگیری روابط در پکن داشتند،‌ انجام شد. این سفر نقطه عطفی در بهبود و توسعه روابط دو بازیگر قدرتمند منطقه‌ای است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در سفر به ریاض با «فیصل بن فرحان» همتای عربستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به اینکه این چهارمین دیدار وزرای خارجه است، اظهار خرسندی کرد که روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد.

 وزیر خارجه کشورمان با اشاره به زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور، پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک همکاری در زمینه‌های مختلف مورد علاقه دوجانبه را مطرح کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین آمادگی ایران برای فعال سازی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

تشکیل شورای هماهنگی روابط دوجانبه به ریاست وزرای خارجه دو کشور، از دیگر مباحث مورد توجه و مشورت وزرای خارجه دو کشور به عنوان یکی از راههای سرعت بخشیدن به مناسبات دو کشور بود.

وزیر امور خارجه کشورمان مبارزه با تروریسم را در راستای امنیت مشترک دو کشور و کشورهای منطقه دانست و افزود: این موضوع می تواند یکی دیگر از زمینه های همکاری میان دو کشور باشد و همچنین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برای همکاری دو کشور در زمینه‌های امنیتی، امداد و نجات، قضایی، زندانیان و امور کنسولی را تشریح کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و تاکید بر اهمیت آن در پیشبرد هرچه بیشتر روابط دوجانبه، به نتایج مثبت گفت‌وگوها در سفر اخیر خود به تهران اشاره کرد و افزود: این دیدارها و گفت‌وگوها و تلاشهای مشترک برای گسترش روابط دو کشور مهم است و دو ملت باید این احساس را داشته باشند که روابط به نفع دو کشور در حال پیشرفت است.

وی ضمن تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان و طرح برخی پیشنهادات متقابل  گفت: مهمترین سفری که منتظر آن هستیم و به گسترش روابط دو کشور کمک خواهد کرد، سفر جناب آقای رئیسی رئیس جمهور است و همه وزارتخانه‌های دولتی عربستان موظف هستند که زمینه موفق این سفر را فراهم کنند.

بن فرحان علاوه بر اعلام آمادگی کشورش برای توسعه روابط در زمینه‌های دوجانبه بر اهمیت تقویت همکاری‌های دو کشور در محافل و سازمان‌های بین‌المللی نیز تاکید کرد.

«کیومرث یزدان‌پناه» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از بهبود و توسعه روابط ایران و عربستان اظهار داشت: ایران و عربستان دیگر به سمت خصومت‌های بنیادی نمی‌روند، هر چند برخی اختلافات ایدئولوژیک همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. این دو کشور از فضای کلیشه‌ای که ناشی از آنارشی امر و نهی در روابط دو سویه بوده هم مجبورند فاصله بگیرند و از تریبون‌های خود علیه همدیگر استفاده نکنند،‌ علاوه بر این دو کشور می‌دانند که عامل فوق، مخرب‌ترین عامل در بر هم زدن روابط تهران و ریاض تاکنون بوده و دیگر نباید از همدیگر برای روابط با دیگر ملت‌ها و دولت‌ها انتظار هماهنگی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سرعت روند بهبودی روابط دو کشور، سرعت مطلوبی است و هر دو کشور تمایل دارند تا روابط خود را به سطح ایده آل برسانند. هر چند رفع برخی اختلافات برای زمان کوتاه میسر نیست، اما حل و فصل اختلافات جغرافیایی به ویژه در میادین نفتی و گازی مشترک باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و ایران تاکنون ضررهای زیادی را در این زمینه متحمل شده است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: نکته دیگر این است که ایران و عربستان باید ظرفیت‌های اصلی خود در سه سطح روابط دوجانبه، روابط منطقه‌ای و روابط جهانی را هر چه زودتر فعال کنند.  این دو کشور دو ستون اصلی ژئوپلیتیک خلیج فارس و دو بازیگر راهبردی غرب آسیا به حساب می‌آیند و صلح و سازگاری و اتفاقات سازنده، نقش بسزایی در آینده منطقه خواهد داشت. دو کشور ایران و عربستان مجبورند به یکدیگر احترام بگذارند و حس برتری طلبی نسبت به هم را کنار بگذارند وگرنه این رابطه نوتولد یافته آسیب خواهد دید.

یزدان‌پناه در ادامه با بیان این‌که عربستان در برنامه‌های راهبردی خود، هسته‌ای شدن را به راهبرد اصلی خود تبدیل کرده است، گفت: برنامه هسته‌ای سری و غیرسری عربستان دو بحث متفاوتی است که در برنامه‌های کلان ریاض دنبال می‌شود. عربستان بعد از جنگ یمن و ناکامی ائتلاف عربی خود را بی سپر دفاعی می‌بیند و دستیابی به یک سپر دفاعی مطمئن و بازدارنده، از ضروریات شبه جزیره عربستان بوده و عربستان این موضوع را در راهبرد هسته‌ای می‌بیند.

وی تاکید کرد: از طرفی دیگر ، با توجه به شکل و شمایل تفاوت یافته تهدیدات در عصر حاضر  و دل نگرانی‌هایی که ریاض نسبت به پیرامون خود به ویژه رژیم صهیونیستی و زرادخانه هسته‌ای این فرزند ناخلف خاورمیانه دارد، تلاش خواهد کرد بخش سری هسته‌ای را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیش ببرد. این راهبرد عربستان ممکن است هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی برای این کشور و پیامدهایی برای منطقه داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سفرش به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست‌وزیر پادشاهی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و عربستان تاکید کرد.

همچنین امیرعبداللهیان با بیان دستاوردها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران افزود: راه موفقیت منطقه تقویت گفت‌وگو و همکاری و افزایش همکاری‌های توسعه محور است.

وی با اشاره به جایگاه و نقش ایران و عربستان در منطقه و جهان اسلام، از موضوع فلسطین و قدس به عنوان قضیه محوری جهان اسلام یاد کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای همگان دانست.

محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان نیز با ابلاغ سلام خود و پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور کشورمان گفت: نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد.

ولیعهد عربستان با تاکید بر دعوت از رییس جمهور ایران برای سفر به عربستان، دیدار سران دو کشور را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: این دیدارها تاثیرات اساسی بر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه و چندجانبه خواهد داشت.

یزدان پناه در پایان خاطرنشان کرد: عربستان دیگر به سمت انزواگرایی نخواهد رفت و اشتباه این کشور در حمله به یمن و درگیری‌های پرهزینه سیاسی در منطقه، به ویژه با ایران درس عبرتی برای سعودی‌ها شد که دست از سیاست‌های غلط بردارند و مسیر بهتری را برای آینده انتخاب کنند. هر چند عادی‌سازی روابط با پدیده‌ای به نام اسرائیل، یک مساله ساده و بدون هزینه برای ریاض نخواهد بود و باید دید آیا دولت سعودی همه جوانب این ریسک بزرگ که کمتر از یک رنسانس جهانی نیست را بررسی نموده است یا نه.

https://www.isna.ir/news/1402052918414/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%A8

ارجاع به این تحلیل

یزدان پناه،کیومرث (1402) سرعت روند بهبود روابط با عربستان مطلوب است.، رسانه ژئوپلیتیک، انجمن ژئوپلیتیک ایران

درباره نویسنده

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا