نخستین همایش ملی ایران و همسایگان با مشارکت انجمن ژئوپلیتیک ایران برگزار شد.

نخستین همایش ملی «ایران و همسایگان» از سوی موسسه آینده پژوهشی جهان اسلام و مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه با مشارکت انجمن ژئوپلیتیک ایران دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ به صورت حضوری برگزار شد.

این همایش در صبح و بعد از ظهر و در قالب مراسم افتتاحیه و اختتامیه با سخنرانی مقامات کشوری از جمله دکتر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه، دکتر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح و رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام، دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور، دکتر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی، معاون وزیر امورخارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و دکتر جلال دهقانی فیروز آبادی،دبیر علمی همایش و همچنین برگزاری سخنرانی و نشست‌های علمی و تخصصی به انجام رسید.

در نخستین همایش ملی «ایران و همسایگان»، انجمن ژئوپلیتیک ایران مسئولیت برگزاری نشست تخصصی «کدهای ژئوپلیتیکی و رقابت‌های ژئواستراتژیک» را از ساعت 13 تا 14:30 و 15 تا 16:30 در قالب 7 ارائه مقاله و در سالن «دماوند» دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه بر عهده داشت.

دکتر هادی اعظمی، دکتر عمران علیزاده و دکتر میثم میرزائی تبار هیات رئیسه این نشست بودند که عناوین مقالات و اسامی ارائه کنندگان به شرح ذیل است:

  1. موانع و چالش های همگرایی منطقه ای در منطقه آسیای جنوب غربی – دکتر سید هادی زرقانی
  2. تبیین ظرفیت ژئوپلتیکی منطقه ی قفقاز در راستای الگوی مداخلاتی ایران – دکتر مرضیه سادات حسینی
  3. تعیین موقعیت اقدام راهبردی گام نخست تدوین سیاست همسایگی بهینه – دکتر مصطفی قادری حاجت، حسن امیرابراهیمی، مهدی نجفی، حیدرعلی فیضی، میلاد برفی و کتایون آرون
  4. بررسی چالش های هیدروپلیتیک در مناسبات ایران و عراق – دکتر محسن جان پرور و سیف قاسم محمد المحیسن
  5. ژئوپلیتیک جدید خاورمیانه بعد از افول آمریکا در منطقه (2۰21-2۰16): تشدید مسابقه تسلیحاتی – دکتر سید محمد صادق دشتی و دکتر سید حمزه صفوی
  6. صفحات ژئواستراتژیک جهان و چالش های سیاست همسایگی در آسیای جنوب غربی – دکتر مرتضی قورچی
  7. ژئوپاسفیک و مناسبات ایران با همسایگان – دکتر سید محمد تقی رئیس السادات

در آیین اختتامیه همایش که با حضور دکتر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و دکتر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح و رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام و سایر مسئولان، اساتید و دانشجویان برگزار شد، دکتر هادی اعظمی، رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در سخنرانی خود، نتایج نشست تخصصی «کدهای ژئوپلیتیکی و رقابت‌های ژئواستراتژیک» و پیشنهادهای عملیاتی، راهبردی و ژئوپلیتیکی مطرح در نشست در زمینه روابط ایران و همسایگان را ارائه کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا