نشست صمیمی رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران، جناب آقای دکتر صفوی با اعضای شعبه انجمن در خراسان رضوی

نشست صمیمی رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران، جناب آقای دکتر صفوی با اعضای شعبه انجمن در خراسان رضوی (تعدادی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی)، در  در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

قبل از آغاز نشست، دکتر صفوی، بازدیدی را از دفتر شعبه انجمن ژئوپلیتیک در خراسان رضوی و مرکز مطالعات مرزی داشتند.

سپس در محل اتاق جلسات دانشکده در جمع اساتید و دانشجویان حاضر شده و نشست آغاز شد. در ابتدا پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید، آقای دکتر اعظمی رئیس شعبه انجمن ژئوپلیتیک در خراسان رضوی و مدیر گروه آموزشی جغرافیا، ضمن خوش آمد گویی توضیحات مختصری را ارائه نمودند.

پس از آن نیز آقای دکتر صفوی، مسائل و مباحثی را برای پیشبرد بهتر رشته جغرافیا به ویژه جغرافیای سیاسی مطرح و توصیه های مهمی را ایراد فرمودند. که اهم بیانات ایشان عبارت بودند از:

1- الزام داشتن فهم عمیقی از فلسفه علوم جغرافیایی اساتید جغرافیایی و جغرافیای سیاسی

2- انتقال این فهم به دانشجویان به بهترین وجه ممکن و ارائه مصادیق مربوطه برای هر درس

3- برنامه ریزی های متعدد برای سفرهای علمی با اهداف متنوع، کارآمد و تأثیرگذار،به جهت مشاهده نزدیک از پدیده های جغرافیایی و درک و لمس درست از آنها

4- هنر جغرافی دان سیاسی، حل مشکلات مردم است، بنابراین الزام گرفتن پروژه های متعدد کارآمد و اجرای دقیق آنها

5- تاکید ویژه به تبدیل کردن علم به ثروت برای جذب و حمایت از دانشجویان

6- همکاری های پژوهشی و اجرایی متعدد با بخش خصوصی

7- همکاری با کشور های همسایه و مطالعه جغرافیایی آنها

8- تشکیل نشست های غیر رسمی، صمیمی، تخصصی و کم جمعیت و بحث و ارائه راهکار درباره مشکلات کشور

9- استفاده از تجارب اساتید پیش کسوت

10- ابلاغ مشکلات سازمان ها و سایر دستگاه ها به انجمن ژئوپلیتیک ایران

11- اراتباط با دستگاه های اجرایی؛ مانند استانداری، فرمانداری، شهرداری و . . برای حل معضلات شهری و روستایی

12- تاکید ویژه در به کارگیری فناوری و ریاضی و آمار در جغرافیا

13- یادگیری زبان های خارجه برای استفاده از تجارب کشور های دیگر و امکان ارتباط و تعامل با آنها

14- شناخت مسائل و مشکلات مرز­ها و تلاش در جهت رفع آنها

در پایان سخنرانی ایشان، آقای دکتر اعظمی بیان کردند که کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی از سال 1387 به رشته های گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی افزوده شد و متعاقب آن در سال 1391 شعبه انجمن ژئوپلیتیک در خراسان رضوی راه اندازی شد و در تکمیل مباحث نظری و با توجه به ماهیت رشته ای، شعبه انجمن با همکاری گروه و دانشکده نسبت به برگزاری سفرهای علمی، به مناطق مختلف از جمله، جزایر سه گانه، بوشهر، عسلویه، دریا خزر،  مرزهای شرقی و غربی کشور و . . . ، عقد تفاهم نامه بین شعبه انجمن و ارگانهای مختلف از جمله مرزبانی های خراسان شمالی و رضوی، برگزاری کارگاه های آموزشی، سخنرانی ها، همایشها و . . . اقدام شده است.

در ادامه نیز اساتید حاضر ازجمله آقای دکتر زرقانی، آقای دکتر سجاسی و خانم دکتر صادقلو و دانشجویان مسائل و مشکلات، نظرات و پیشنهادات خود را از جمله، در خصوص تجمیع رشته ها و  گرایش­های جغرافیا به یک رشته در مقطع کارشناسی، پیگیری راه اندازی مقعطع دکتری جغرافیای سیاسی در دانشگاه فردوسی، تجمیع آزمون دکتری، مشکل اشتغال، مشکل سربازی و اخذ امریه در سازمان های مربوطه، استفاده از نخبگان این حوزه در تصمیم گیری های کلان شهری و کشوری،برگزاری همایش­ها و نشست­های تخصصی و . . . را مطرح کردند که آقای دکتر صفوی ضمن پاسخ، نسبت به رفع مسائل و دغدغه­ ها،به ویژه راه اندازی مقطع دکتری جغرافیای سیاسی در دانشگاه فردوسی بعد از ارسال نامه به وزارت علوم قول همکاری و مساعدت را دادند.

{yoogallery src=[/images/gallery//m]width=[150]}

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا