همایش ژئوپلیتیک شیعه

گزارش همایش ژئوپلیتیک شیعه

 

همايش ژئوپلتيك شيعه در مورخه 16/08/ 91در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران آغاز گرديد

 

دین را نباید وسیله دنیا قرار داد

در ابتدای همایش حضرت آیت الله جوادی آملی در یک پیام تصویری ضمن انتقاد از عملکرد شیوخ منطقه تصریح کرد: شیوخ منطقه مانع برداشت صحیح دین شده اند از این رو در شرایط کنونی باید جریان غدیر را احیا کرد ایشان با اشاره به اینکه باید تفسیر درست و دقیقی از دین اسلام ارائه کرد، افزود: متاسفانه امروز عده ای دین را به اسارت گرفته اند و برداشت های نادرستی از دین ارائه کرده اند و گروهی دیگر از دین به عنوان افیون ملت ها یاد می کنند این دو گروه خطرناک هستند چرا که دین را به اسارت گرفته اند و برداشت های خود رادر قالب دین عنوان کرده اند. آیت الله جوادی آملی همچنین با اشاره به تحولات اخیر در منطقه افزود: بیداری اسلامی در پرتو آزادسازی دین تعبیر می شود و ما نباید غیر از این تفسیر دیگری از خود ارائه دهیم. وی با بیان اینکه نباید در عمل به دین کوتاهی کرد افزود: دین را نباید وسیله دنیا قرار داد. با دین می توان جامعه بشری را آزاد کرد البته باید به این نکته مهم اشاره کرد که دین نباید در بند قرار گیرد. نباید دیگران دین را برده خود کنند.

وی خطاب به دست اندرکاران همایش علمی ژئوپلیتیک شیعه افزود: بنده از تمامی دست اندرکاران این همایش تشکر و قدردانی می کنم و خطاب به آنها می گویم در مسیری که در پیش گرفته اید جریان غدیر را الگوی خود قرار دهید. ضمن آنکه جریان غدیر را باید همه دستگاهها ، ارگان ها و سازمان های فرهنگی مورد توجه قرار دهند. یکی از آن دستگاهها سازمان تبلیغات اسلامی است که این سازمان باید هنرمندانه به موضوع غدیر بپردازد.

 

 

پدیده شیعه در مناسبات قدرت نقش آفرینی می­کند

در ابتدا همایش آقای دكتر سید عباس احمدی دبیر اجرایی همایش به تشریح ابعاد مختلف برگزاری همایش پرداختند .ضرورت بررسی و تبیین منزلت شیعه و جایگاه آن در عرصه ژئوپلیتیکی عالم از مهم ترین شاخص هایی بود که ایشان بدان اشاره داشتند .  ایشان ضمن خرسندی از افتتاح و بازگشایی اولین همایش ژئوپلتیک شیعه اظهار کرد: اولین قدم برگزاری این همایش در خرداد ماه سال گذشته برداشته شد، اما جرقه های این موضوع از سال های قبل زده شده بود.

دکتر احمدی افزود: مطالعه و بررسی ابعاد فضایی و نقش آفرینی بین المللی تشیع یا به عبارتی جغرافیا در ژئوپلتیک شیعه و به طور کلی بررسی وضعیت شیعیان و قلمروهای اسلامی و شیعی بدون تردید برای محافل علمی و دانشگاهی و حوزه های ما از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئله ای که در چند دهه گذشته مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران خارجی عمدتا غربی قرار گرفته ولی از دایره محققین داخلی کشور مورد غفلت واقع شده است. متاسفانه در اثر این غفلت و بی توجهی، شیعیان به عنوان یک پدیده دارای بعد فضایی و جغرافیایی، موضوع مطالعه دیگران شدند و چه بسا تصویری که از نتایح مطالعات آنان از شیعه ارائه می شود منبع آگاهی ما از شیعیان نیز قرار می گیرد این در حالی است ک تشیع مانند هر پدیده دیگری دارای ابعاد متعددی است که هر بعد آن می تواند موضوع مطالعه یکی از رشته های علمی در کشور قرار گیرد.

احمدی با بیان اینکه یکی از ابعاد پدیده ژئوپلتیک، بعد جغرافیایی آن است که باید توسط متخصصین جغرافیایی مورد مطالعه قرار گیرد،اظهار کرد: توجه بیشتر به این موضوع زمانی مشخص می شود که دقت کنیم دین اسلام و مذهب تشیع در دهه های پایانی قرن بیستم ماهیت سیاسی پیدا کرد و سرشت سیاسی آن مشخص شد.اکنون پدیده شیعه با برخورداری از جغرافیای منسجم، پتانسیل های محیطی جمعیت قابل توجه و از همه مهم تر اندیشه سیاسی پویا، در مناسبات قدرت نقش آفرینی می کند و در ساختار قدرت های منطقه و جهانی تاثرگذار است. روشن است که سیاسی شدن شیعه در دنیا و برخورداری تشیع از موقعیت ژئوپلتیک در چارچوب انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین رخدادهای نیمه قرن بیستم معنا پیدا کرد، چرا که انقلاب ایران یک انقلاب شیعی بود و دغدغه تمام مسلمانان و مستضعفان جهان و آزادی خواهان جهان را داشت که به طور طبیعی قلمروهای شیعی بیشتر تحت تاثیر آن قرار گرفتند و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

 

 

ژئوپلیتیک شیعه تداوم امواج بیداری اسلامی تعیین کننده استقلال ملت های غربی، آفریقایی و آسیایی خواهد بود.

در ادامه آقای دکتر سيد يحيي صفوي رئيس كميته علمي همايش ضمن خوشامد گوئي به حاضران، با بیان اینکه جستجوی راه های عزت اسلامی و همچنین راه های تشکیل امت واحده اسلامی می تواند پیامی برای این همایش ها باشد، گفت: عزت مسلمین به این معنا که در قرن حاضر که قرن بیداری و عزت مسلمین است، فرصت های پیش رو را نباید روشنفکران، عالمان، اندیشمندان و مجاهدان کشورهای اسلامی از جمله ایران با تکیه به قدرت عظیم فرهنگی، جمعیتی و اقتصادی از دست بدهند که تداوم امواج بیداری اسلامی، تعیین کننده عزت و استقلال ملت های غربی، آفریقایی و آسیایی خواهد بود و این عزت اسلامی را در مقیاس ایران اسلامی هم نخبگان کشورها خصوصا علما و دانشجویان و هم اساتید در علوم مختلف می توانند آن را جستجو کنند. ما با داشتن بیش از 60هزار عضو هیئت علمی دانشگاه ها و 400 هزار دانشجویی که در ایران داریم، اگر نیمی از اساتید، مقاله یا نظریه جدید ارائه دهند و ایران بتواند قطب اول علمی و اقتصادی منطقه شود، این یکی از راه های عزت بخشی ملت ایران است. ایشان اذعان داشتند كه وحدت جهان اسلام بايد پنج مرحله را طي نمايد:

1-    ابراز نياز به همگرائي و جهاني بين دولتها

2-    همكاري بين كشورها

3-    همكاري منطقه اي و قاره اي

4-    تكامل و ايجاد پيوندها،قراردادها،عهد نامه هاي سياسي و اقتصادي

5-    همگرائي كامل بعنوان وحدت جهان اسلام…..

ایشان در پایان گفت: مباحث تمدن جدید اسلامی و زمینه سازی تشکیل امت واحده، چگونگی شکل گیری قطب جدید امت اسلامی، شکست قدرت آمریکا و حرکت به سمت چندقطبی شدن از جمله مباحثی است که امیدواریم در این گونه همایش ها که مربوط به ژئوپلتیک شیعه است و یا همایش های آینده مطرح شود.

شیعیان هیچگاه دغدغه کسب رهبری جهان اسلام را نداشته­اند.

رئيس انجمن ژئوپلیتيك ايران جناب آقای دکتر محمدرضا حافظ نیا در ادامه به تبیین ابعاد ژئوپلیتیک شيعه پرداختند و آن را بعنوان يك پديده  جغرافيايي و انساني در ابعاد جهانی برشمردند که امروزه توانسته به عنوان یک بازیگر سیاسی در منطقه به ایفای نقش بپردازد. ايشان در ادامه با تأکید بر حرکت شیعه جهت تشکیل حکومت ، به نقش بارز آن در عرصه بین المللی اشاره نمودند و اینکه امروزه شیعه توانسته با بهره گیری از فرصتها ، نقش سیاسی خود را به صورت رسمی و غیر رسمی به نمایش بگذارد

آقای دکتر حافظ نیا ضمن تبیین جایگاه شیعه در ایران و بازیابی قدرت در فضای ملی ، به تشریح مناسبات قدرت جهانی پرداختند و نقش دولت شیعی را در این فضا مورد بررسی قرار دادند .

ایشان با تشریح فضای حاکم بر جهان پس از جنگ سرد ، به تبیین عالمانه میزان تاثير گذاري شيعه در ساختار حكومت جهاني و بستر سازي و زمينه سازي براي سقوط نظام دو قطبي جهان اشاره نمودند و تغییر فضای ژئوپلیتیکی جهان معاصر و تغییر در ساخت قدرت در دوران جنگ سرد را همزمان با انقلاب اسلامی ایران برشمردند.ایشان با اشاره به شرایط حاکم بر دوران جنگ سرد و موازنه قدرت پدید آمده تا قبل از انقلاب اسلامي ایران ؛ به تبیین نقش انقلاب اسلامی ایران در تغییر فضای بین المللی و برهم خوردن موازنه قدرت میان غرب و شرق پرداختند .

دكتر حافظ نيا در ادامه سخنان خود ، حوزه سياسي و جایگاه فضایی ایران را مورد اشاره قرار داده و اذعان داشتند كه حوزه سياسي در ايران سه رويكرد داشته : يكبار به سمت امريكا رفته در دوران اميركبير – يكبار به سمت آلمان قبل از جنگ جهاني دوم و در مرحله سوم خود انقلاب اسلامي بود. ايران رويكرد سومي را شروع  نكرد و انقلاب بعنوان رويكرد سوم مطرح شد.

شیعه در هیچ مقطعی با بن بست فکری روبر نمی شود:

در ادامه آقای دکتر سعیدرضا عاملی رییس دانشکده مطالعات جهان در همایش «ژئوپلیتیک شیعه» اظهار کرد: شیعه ادامه دهنده مسیر اسلام و دریافت کننده پیام کامل اسلام است. تفسیر تشیع به گونه‌ای است که آن را مذهبی از اسلام بیان کنند اما این امر محصول جداسازی‌هایی است که اسلام را در حصار انحراف قرار می‌دهد و تشیع در حقله مصرف خاص منعکس می‌کند.

ایشان به موضوع تشیع چیست و شیعه کیست، اشاره کرد و گفت: جداسازی بین اسلام و تشیع یک نیرنگ تاریخی است. فرقه سازی شیعه و کوچک سازی یک جریانی که پیروی از اسلام ناب می‌کند و ادامه دهنده سنت پیامبر است، یک خطای بزرگ است.

ایشان در پایان گفت: اسلام ناب و عدالت گرایی فراگیر، راهبردی است که جغرافیای سیاسی متفاوتی را در دنیا رقم خواهد زد، گفتمان اسلام ناب مهم‌ترین راهبرد برای تقویت قدرت در جغرافیای سیاسی جهان اسلام و غیر اسلام بود. در این روند هم ذهنیت و هم افکار عمومی و هم جهان مجازی و البته واقعیت عینی جهان اسلام بر محور الگوی اسلامی پیشرفت می‌تواند مرجع قدرت عدالت جویانه در جهان باشد، عمل و رفتار و محوریت اخلاق در زندگی اجتماعی ما کانونی‌ترین نکاتی است که می‌تواند به بازنمایی جهان مجازی و جهان ذهنیت این جغرافیا معنا دهد.

 

وحدت جامعه یکی از لازمه های رسیدن به امت واحده است:

در ادامه همایش آیت الله اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) گفت: وحدت جامعه یکی از لازمه های رسیدن به امت واحده است. این وحدت از موارد تحقق یافتنی است، زیرا هم عقل و هم شرع آن را خواسته است. یکی از امتیازات بزرگی که دین و به ویژه دین اسلام دارد، این است که تمام مبانی دینی مبتنی بر دو اصل قوی عقل و شرع قرار گرفته، یعنی هم وحی و هم عقل آن را تایید می کند.

حجت الاسلام اختری با بیان اینکه امروزه بیش از 300 میلیون شیعه در تمام جهان وجود دارند، در همایش «ژئوپلیتیک شیعه» اظهار کرد: این پراکنش جغرافیایی گسترده می تواند ظرفیتی عظیم و توانمندی های خاص را برای شیعیان ایجاد کند. ایشان در ادامه افزودند: شیعیان جهان از توانایی های مختلف و امکانات مادی مختلفی برخوردار هستند، این موارد نشان دهنده وجود تشکلی قوی و بزرگ در جهان به نام تشیع است.

اختری دست یافتن به امت واحده به عنوان هدف و گزینه ای برای شیعیان دانست و افزود: در قرآن کریم از امت واحده به عنوان جایگاهی اصلی که جامعه بشری باید به سوی آن حرکت کند، یاد می شود. گرچه هنوز این امر تحقق نیافته است اما خداوند متعال حرکت جامعه را به گونه ای آغاز کرده که به آنجا خواهد رسید.

صنعت گردشگری می تواند یک اتحاد بین المللی بین کشورهای شیعه ایجاد کند

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران گفت: صنعت گردشگری می تواند توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را محکم تر کرده و یک اتحاد بین المللی بین کشورهای شیعه ایجاد کند و باعث توسعه روابط اقتصادی و ایجاد اشتغال موثر و مفید بین آنها شود.

منوچهر جهانیان در همایش« ژئوپلتیک شیعه» در خصوص فواید و اثرات مفیدی گردشگری در جهان اسلام گفت: گردشگری به عنوان یکی از صنعت های پیش رو در عرصه جهانی به شمار می رود. در سال 2011 بیش از 983 میلیون نفر از مناطق مختلف بازدید داشتند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم 259 شغل نیز از قبل گردشگری ایجاد شده و 11 درصد از مشاغل در ایران نیز به این صنعت اختصاص دارد.

ایشان با توجه به تاکید اسلام و لزوم توجه به سفر و گردشگری به جهت ایجاد آرامش روحی، تعامل و دوستی میان کشورها، توسعه روابط فرهنگی و آئین هایی که می تواند به عنوان یک ابزار مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به تعداد مسلمانان و شیعیان در کشورهای مختلف توسعه گردشگری میان این کشورها باید مورد توجه قرار گیرد.

جهانیان با اشاره به صنعت گردشگری و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت: صنعت گردشگری می تواند توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را محکم تر کند و یک اتحاد بین المللی بین کشورهای شیعه ایجاد کند و باعث توسعه روابط اقتصادی و ایجاد اشتغال موثر و مفید بین آنها شود. خوشبختانه با توجه به وجود مرقد امام رضا و حرم حضرت معصومه و امامزاده هایی که در کشور ما هستند، می توانند به عنوان یک جاذبه برای کشورهای مسلمان نشین و به ویژه شیعیان مورد توجه قرار گیرد. با توجه به بیانات رهبر انقلاب در مورد تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ملی، می توانیم در ایجاد اشتغال و درآمد زایی در مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم هر ساله تعدادی شیعیان را جذب کنیم.

او ادامه داد: شیعیان با حضور در کشور ما می توانند به عنوان معرف فرهنگی و اسلامی، ما را به کشورهای دیگر معرفی کنند که یکی از اقداماتی که می توان در این راستا انجام داد، این است که به دنبال اخذ ویزای مشترک کشورهای شیعه نشین باشیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان گفت: سه منطقه را به سازمان بین المللی میراث فرهنگی به عنوان مناطق آزاد زیارتی پیشنهاد کردیم مبنی بر اینکه تمام مسلمانان دنیا بدون گرفتن ویزا بتوانند به این مناطق سفر و بازدید داشته باشند.

این همایش طی 2 روز برگزار گردید و در قالب 6 نشست تخصصی؛ مقالاتی که از سوی کمیته علمی پذیرش شده بود ارائه گردید و  مورد بررسی قرار گرفت .

روز نخست همایش ژئوپلتیک شیعه با ارائه 24 مقاله برگزیده این همایش با حضور اعضای انجمن ژئوپلیتیک ایران و اساتید و دانشجویان رشته‌های مرتبط از دانشگاه‌های کشور در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به پایان رسید. ‍

 

 

گزارش روز دوم همایش ژئوپلیتیک شیعه 17/8/91

ژئوپلیتیک فرهنگی، هویت فرهنگی بشر را تعیین می­کند:

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی، توجه به ژئوپلیتیک فرهنگی را بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: گاهی به دلیل اینکه علم ژئوپلیتیک صد در صد بومی سازی نشده، ابعاد و تعاریف مختلف علم ژئوپلیتیک کمتر در نظر گرفته می شود.

حجت الاسلام انصاری بویراحمدی که در روز دوم همایش ژئوپلیتیک شیعه سخن می گفت، با بیان این مطلب، افزود: تعاریف بسیاری در این مورد ارائه شده و به دلیل اینکه موضوع مشخص و محدودی ندارد، تعاریف گاهی متغیر هستند و ژئوپلیتیکی که عنوان ثابت و جامع داشته باشد ارائه نشده، لذا تعریف آن سیال است به همین دلیل گاهی از برخی عنصرها و عواملی که نقش جدی دارند غافل می شویم. ایشان افزودند: ژئوپلیتیک در حقیقت دانش ارتباط سه عنصر جغرافیا، سیاست و قدرت است. تعریف ها گاهی به حد و حدود های دیگر هم دلالت می کند و عوامل دیگر را دخالت می دهد. یکی از عواملی که نقش آن کمتر دیده شده نقش فرهنگ است. از دیدگاه مکتب تشیع اسلام که همان اسلام اصیل است، نقش انسان، معنویت و فرهنگ دینی در ژئوپلیتیک کمتر از بقیه عوامل نیست لذا همان گونه که ژئوپلیتیک دانش مطالعه بین این سه عنصر اساسی است، ژئوپلیتیک فرهنگی را می توانیم این گونه تعریف کنیم: دانش چگونگی تاثیرگذاری فرهنگ دینی بر عوامل جغرافیا، قدرت و سیاست.

انصاری به تعبیر دیگری در مورد ژئوپلیتیک فرهنگی پرداخت و گفت: علم چگونگی روابط و تاثیر فرهنگ دینی برعوامل ژئوپلیتیک به گونه ای که اقتدار فرهنگی را به دنبال داشته باشد، ژئوپلیتیک فرهنگی نامیده. قطعا آنجاهایی که قدرت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی مدنظر قرار می گیرد این فرهنگ می تواند به زیبایی نقش خود را نشان دهد. اگرچه متاسفانه تاریخ جدیدی را برای ژئوپلیتیک ارائه می کنند اما اگر بخواهیم مصادیق و تعاریفی که صاحب نظران ارائه می دهند را با عقاید اساتید تطبیق دهیم، ژئوپلیتیک از ابتدای تاریخ بشر بوده است.

او در مورد تاریخچه ژئوپلیتیک فرهنگی گفت: دنیای ژئوپلیتیک حضرت آدم و حوا به عظمت دنیای امروز نبود. اهلی شدن چهارپایان به انسان کمک کرد تا چند فرسخی بیشتر از مکان خود فاصله بگیرند. اختراع چرخ زندگی انسان را متحول نمود و پیدایش نیروی بخار دگرگونی در زندگی انسان به وجود آورد که تا اینجا ژئوپلیتیک طبیعی بوده است. با ابداع تلگراف، تلویزیون، قطار، ماشین، ژئوپلیتیک صنعتی داریم. با اینترنت گوش و چشم، درازتر شده اند ولی بحث بر سر امتداد فرهنگ ها و مسائل فرهنگی که می توانیم به آن ژئوپولیتیک فرهنگی بگوییم، است. آیا دعوای هابیل و قابیل دعوای صنعتی بوده؟ دعوا بر سر حکومت داری بوده؟ یا نه یک نزاع فرهنگی ژئوپلیتیک بوده است. بنابراین تاریخچه به ابتدا برمی گردد. پس از ابتدای خلقت بشر تا انتها اگر به دنبال سعادت دنیا و آخرت باشیم مهم ترین عنصر که می تواند این سعادت را تامین کند همین ژئوپلیتیک فرهنگی است که ما با فرهنگ اسلام و دین اهل بیت می توانیم به این مهم دست یابیم.

او به نظریاتی از طرف صاحب نظران غربی و ملی اشاره کرد و گفت: وارش سانگ در رابطه با فرهنگ می گوید: فرهنگ وسیع ترین مفهومیست که در علوم اجتماعی و تاریخی از آن استفاده می شود و مهم ترین شاخصه انسان و جامعه انسانیست.

هان تیفگرتن منبع اساسی برخورد در دنیای جدید و منبع ایجاد تصمیمات بزرگ بشر را عامل فرهنگ می داند. ژئوپلیتیک فرهنگی، مجموعه هویت فرهنگ یک انسان را تامین می کند و بالاترین سطح تقسیم بندی ابنای بشر است. همچنین سیاست غالب جهانی و آخرین مرحله تکامل درگیری های عصر جدید را شکل خواهد داد زیرا حیات مذهبی وسیله ای برای پرکردن خلاء در حال رشد بشریت است.

او ادامه داد: اندیشمندان و نخبگان و اساتید ملی نیز دیدگاه های زیبایی دارند. مصلح زاده معتقد است: با توجه به نقش فرهنگ در سیاست و زندگی بشر، ژئوپلیتیک فرهنگی یکی از مباحث مهم ژئوپلیتیک مطرح و مورد توجه است. همچنین عباس احمدی در کتاب ژئوپلیتیک شیعه در رابطه با ژئوپلیتیک فرهنگی و جهانی شدن فرهنگ اشاره خوبی می کند. دکتر حافظ نیا در کتاب تعاریف و مفاهیم ژئوپلیتیک از فرهنگ غافل نبوده است. کاظمی معتقد است سیاست های جهانی به تدریج از دغدغه های ژئوپلیتیک به سمت دغدغه های فرهنگی و تشنج اجتماعی میان تمدن ها هدایت می شود. بنابراین ما ناگزیر هستیم اگر مبحثی از ژئوپلیتیک داریم ژئوپلیتیک فرهنگی را به جد مورد بررسی قرار دهیم.

انصاری ادامه داد: 124 هزار پیامبر در دنیا آمدند و خاتمیت به وقوع نپیوست تا زمانی که از نظر فرهنگی دین کامل شود. این اهمیت فرهنگ را نشان می دهد. بنابراین اگر به دنبال کمال دین و همه نعمت ها هستیم از عناصر فرهنگی و فرهنگ دین نباید غافل باشیم. یعنی فرهنگ دینی، الهی و اهل بیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

انصاری به نقش فرهنگ ژئوپلیتیک اشاره کرد و گفت: اگر تاثیر و عظمت فرهنگ ژئوپلیتیک نبود امروزه شاهد این همه مظلومیت مسلمانان و اقتدار در صنعت نبودیم. بمب اتمی که منبع اقتدار است از امام صادق گرفته شده است،  امروز می بینیم که در کتابخانه واتیکان بیش از 1200 مقتل در مورد امام حسین وجود دارد. در حالی که در تمام ممالک اسلامی به صد مقتل نمی رسد. انگیزه آنان از بردن این 1200 مقتل نمونه سازی از امام حسین علیه السلام و نقش آن است و استفاده از آن در بالابردن فرهنگ مسیحیت. در کتابخانه لندن سه میلیون جلد کتاب خطی و غیر خطی وجود دارد. آیا این نشان نمی دهد که آنها زودتر از ما نقش فرهنگ را در ژئوپلیتیک کشف کرده اند؟ ما باید این نقش را بیشتر از دیگران بفهمیم. او گفت: از همه تقاضای جدی دارم که سعی کنیم تمام علومی که بیگانگان از ما دارند را بومی و ملی کنیم. او در پایان با بیان این که این همایش نماد زیبایی از تقریب وحدت حوزه و دانشگاه بود و در عین سلامت و کمال با کیفیت خوب برگزار شد، این تعامل را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این همایش در آینده نیز ادامه داشته باشد.

 

 

لزوم تلاش برای ثروتمند کردن شیعیان

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بیان کرد: با توجه به این که نسل جوان امروز، بیشتر به نرم افزار خوانی گرایش دارد تا کتاب، تلاش دشمنان تشیع در راستای ترسیم جهانی سازی از جنبه سایبری بسیار فعال است؛ باید با این موارد آگاهانه برخورد کرد؛ تهیه اطلس¬هایی در معرفی موارد مهمی که در مرکزیت تشیع قرار دارند یکی از  برخوردهای شایسته با این مطلب است.

دکتر محمد حسن نامی رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در اختتامیه همایش ژئوپلیتیک شیعه اظهار کرد: این سازمان علاوه بر کارهای علمی در زمینه فضای ماورای جو، جو، زیر سطح آب ها و زمین، کارهایی در جهت توسعه مذهب حقه شیعه جعفری انجام می دهد. انتشار اطلس تاریخ شیعه و اطلس غزوات پیامبر، نمونه ای از این فعالیت هاست.

ایشان با اعلام آمادگی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در فراهم کردن زمینه¬های پژوهش اساتید و محققان، تصریح کرد: یکی از این کمک¬ها تصاویری ماهواره¬ای است که در اختیار محققان قرار می¬دهد. پژوهشگرانی که در حوزه ژئوفیزیک فضایی، هواشناسی دفاعی و حضور در بخش هایی که مطالعه بیشتری نیاز دارد می توانند بر کمک این سازمان حساب کنند.

نامی با اشاره به حکومت مامون و نشان دادن خود به عنوان یکی از علویان، بیان کرد: مهاجرت امام رضا(ع) به ایران منجر به توانمندی و رشد شیعه در منطقه شد. شیعیان جمعیت قابل توجهی در ایران دارند. ایشان در ادامه گفت: پیش از انقلاب ایران، دین اسلام یک ایدئولوژی مذهبی  به شمار می رفت اما با وقوع انقلاب، جنبه های بالقوه سیاسی آن تبدیل به بالفعل شد که نتیجه آن ایجاد یکی از بزرگترین انقلاب های منطقه بود که بیداری اسلامی در پی آن شکل گرفت. نامی با بیان این که با ظهور دین اسلام در عربستان و پس از رحلت پیامبر(ص) و مخالفت شیعیان با جانشینی و تاکید بر امامت، شیعه حرکت خود را آغاز و توسعه پیدا کرد، افزود: این توسعه تا جایی بود که تحت تاثیر ظلم خلفای اموی در جهان پراکنده شدند اما با اعتقادی که داشتند  موجب حفظ و بقای خود شدند.

ایشان از افتتاح سایت بصیر طی یک یا دو ماه آینده خبر داد و گفت: از همه اساتید تقاضا می گردد مطالب خود را روی این سایت قرار دهند. در این سایت سعی شده است با توجه به مواردی چون وحدت زمان،  الگویی متفاوت ارائه شود . علاوه بر این مسایل امکان درآمدزایی از این سایت ها نیز وجود دارد.

ایشان با اشاره به امکانات فراوان در ایران و توان تشیع برای رشد و توسعه علمی شیعیان جهان افزود: دو شهر بزرگ جهان اسلام یعنی مشهد و قم در ایران قرار گرفته است.  مشهد مقدس، گردشگران بسیاری را از ایران و جهان- چه شیعه چه غیر شیعه- به خود اختصاص می دهد. باید از این پتانسیل ها استفاده بیشتری داشت و یک شیعه که از خارج از ایران به عنوان توریست زیارتی به ایرن می آید به عنوان سفیری برای تبلیغ انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

نامی، شهر قم را دارای ظرفیت بالایی برای برای جذب توریست زیارتی در جهان تشیع خواند و ادامه داد: باید برای این موضوع، مطالعه و برنامه ریزی شود و در جهت ثروتمند کردن شیعیان تلاش نمود.

ایشان در پایان با ارائه پیشنهادی در زمینه رشد علمی و توانمندی های اقتصادی جهان تشیع گفت: می توان یک صندوق سرمایه گذاری در جهان، تشکیل داد و با  کمک آن،  اقتصاد جهان تشیع را تقویت کرد.

 

به دلیل پیروی اهل بیت ازعقلانیت امروزه شیعیان به عنوان انسان های صاحب فکر شناخته می شوند:

معاون فرهنگی جامعه المصطفی قم به سربلندی تشیع در تمام کشورها اشاره کرد و گفت: به دلیل پیروی اهل بیت از عقلانیت و برخورداری آنان از تفکر فلسفی شیعی، امروزه شیعیان در هر کجای دنیا باشند به عنوان انسان های اندیشمند و صاحب فکر شناخته می شوند و تعداد آنان نیز رو به افزایش است.

حکیم الهی در اختتامیه همایش «ژئوپلیتیک شیعه» وضعیت تشیع را در چند مرحله بیان و تصریح کرد: آغاز تشیع مرحله اول است که از زمان خاتم الانبیاء شکل می گیرد و بعد از رحلت آن بزرگوار نهضت به یک سمت و سویی حرکت کرده و به مسائل امامت و مسائل پیرامون آن می پردازد، مرحله دوم قبض و بسط بود که با توجه به اینکه شیعه گسترش پیدا کرد اما فشارهای زیادی سبب شد آن بسط، محدود و تحت فشار دولت ها به حالت قبض برسد. مرحله سوم بسط بعد از قبض است که در قرن هایی شیعه توسعه و گسترش پیدا می کند، سهم جهان تشیع وعلمای شیعه در تولید علم و اندیشه و نقش آن ها در جهان اسلام کمتر از مذاهب دیگر نبوده است و تمدن بشری نقش بسزایی داشته است، آخرین مرحله آن نیز گسترش و توسعه تشیع است که با انقلاب اسلامی شکل می گیرد.

ایشان ادامه دادند: در کشورهای آفریقایی خصوصاً غرب آفریقا آثار حضور تشیع به صدر اسلام بر می¬گردد. در کتابخانه¬های آنها کتاب های زیادی از علمای شیعه نگهداری می شود، اگر آثار تشیع را در این کشورها بازیابی کنیم در می یابیم که حضور شیعیان در منطقه غرب آفریقا حضوری با سابقه و دیرین است، گرچه به دلیل کوتاهی هایی از هر دو طرف یعنی مناطق شیعه نشین و علمای شیعه و کوتاهی هایی که خود آن ها داشتند، در طول تاریخ و در بستر تاریخ آن آموزه های دینی شیعه را فراموش کرده اند.

ایشان به نقش حوزه علمیه در معرفی تشیع اشاره کرد و افزود: بعد از انقلاب اسلامی تشیع به برکت حوزه علمیه قم و به طور ویژه جامعه المصطفی در تمام مناطق، شهرها و کشورهای آفریقایی و غیرآفریقایی گسترش پیدا کرد. پرچم پر افتخار مکتب اهل بیت در تمام شهرها و مناطق علمی امروز به احتزاز درآمده است. در بعضی از کشورها که تا دو دهه قبل عدد شیعیان به تعداد انگشتان دست بود امروز بیش از  10 میلیون شیعه دارند.

معاون فرهنگی جامعه المصطفی گفت: به دلیل پیروی اهل بیت از عقلانیت و برخورداری آنان از تفکر فلسفی شیعی، امروز شیعیان در هر کجای دنیا باشند به عنوان انسان های اندیشمند و صاحب فکر و اندیشه شناخته می شوند حتی در بعضی از این کشورها افرادی هستند که شیعه نشدند ولی برای اینکه به مخاطب خودشان تفهیم کنند اهل تحقیق و اندیشه هستند، می¬گویند ما شیعه هستیم و فعالیت خودشان را در مراکز علمی و همایش ها آغاز می کنند.

حکیم الهی در پایان گفت: کتاب های مختلفی در حوزه های مختلف شیعی خصوصاً در مناطق جغرافیایی نوشته شده است که اطلس شیعیان جهان ناقص است و عدد و آماری که از مراکز رسمی ارائه می شود که واقعی نیست و سعی و تلاش آن ها بر این است که این عدد و ارقام محدود ارائه شود. امیدوارم که این همایش گامی برای بازشناسایی و شناخت حوزه های جغرافیایی و جمعیتی، فکری تشیع باشد.

 

ژئوپلیتیک شیعه در جست وجوی عزت مسلمین است:

 

دکتر سید یحیی صفوی رییس کمیته علمی همایش ژئوپلیتیک شیعه پیام نهایی این همایش را در قالب شش عنوان مطرح کرد و گفت: ژئوپلیتیک شیعه در جست وجوی عزت مسلمین است و در جهان اسلام معنا و مفهوم پیدا می کند. یحیی رحیم صفوی در خصوص نقش پر اهمیت شیعه در طول تاریخ اسلام و اهمیت ژئوپلیتیک شیعه بیان کرد: نقش آفرینی سیاسی شیعه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به راهبری امام(ره) تجلی و بازساخت شد و برای اولین بار علاوه بر مردم منطقه، دولتمردان و نظام های بین¬الملل و قدرت جهانی نسبت به نقش آفرینی سیاسی دین اسلام و مذهب الهام بخش شیعه توجه کردند. ایشان ادامه دادند: مراکز تحقیقاتی غرب و شرق تحقیقات ویژه¬ای را در رابطه با شیعه شروع کردند. حساسیت های منطقه ای و بین المللی افزون تر شد، ولی الهام بخشی انقلاب اسلامی و توسعه قلمرو نفوذ فرهنگی – سیاسی شیعی در مردم منطقه روز به روز زیادتر گشت. توجه مردم مسلمان منطقه به انقلاب اسلامی مختص شیعیان نبوده بلکه پیروان سایر مذاهب اسلامی از شمال آفریقا تا شرق آسیا نیز تحت تاثیر آن قرار گرفتند و نقطه امید و الگوی خود را برای رسیدن به استقلال و آزادی از انقلاب اسلامی قرار دادند

دکتر صفوی به حوادث ژئوپلیتیکی اشاره و تصریح کرد: نقش آفرینی ژئوپلیتیک شیعه با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها بر منزلت ایران در سیستم منطقه ای و جهانی و همچنین فروپاشی نظام دو قطبی دوران جنگ تاثیرگذار بوده است، بلکه در تمام جهان علاوه بر بعد معنوی در بعد مادی هم تاثیرات عمیق خود را بر سرنوشت سیاسی مردم منطقه خصوصاً در افغانستان عراق پاکستان و لبنان بر جای گذاشت. شکست و خروج ارتش سرخ از افغانستان با مبارزه مسلمانان این کشور، تشکیل دولت شیعی در عراق پس از سقوط رژیم بعثه عراق، شکست رژیم صهیونیستی برای اولین بار در مقابله با نیروهای مقاومت اسلامی لبنان، شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه را قطعاً می توان جزو حوادث ژئوپلیتیکی منطقه نام برد که به نوعی متاثر از انقلاب اسلامی بوده است.

ایشان ریشه تحولات اخیر و بیداری اسلامی را به نوعی در انقلاب اسلامی دانست و افزود: تحولات اخیر، بیداری اسلامی در شمال آفریقا، مصر، لیبی و… به نوعی ریشه در انقلاب اسلامی دارد. شیعیان به لحاظ ژئوپلیتیکی دارای موقعیت بسیار مناسبی در جهان هستند و با توجه به همین موضوع شیعیان دارای قدرت تاثیرگذاری فراوانی در تحولات و سیاست های منطقه ای و بین المللی بوده و این موقعیت مناسب زمینه ساز فرصت های مناسب و فراوانی برای جهان تشیع شده است.

صفوی ادامه داد: جایگاه اقتصادی جهان تشیع همانند موقعیت ژئوپلیتیک آن منحصر به فرد است به شکلی که بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان در این منطقه قرار گرفته است. در کنار این موقعیت ویژه جاذبه های منحصر به فرد گردشگری وجود دارد، به خصوص گردشگری مذهبی و زیارتی که جایگاه برجسته ای را برای آنان به ارمغان آورده است. وجود این جاذبه ها علاوه بر اینکه می تواند زمینه ساز اشتغال باشد عاملی موثر در ایجاد همگرایی ملی منطقه ای و ایجاد صلح و امنیت در سطحی فراگیر است.

صفوی پیام نهایی این همایش را در شش محور خلاصه عنوان کرد: ژئوپلیتیک شیعه در جست وجوی عزت مسلمین است همانگونه که انقلاب اسلامی باعث عزت ملت ایران شد، ژئوپلیتیک شیعه در زیر مجموعه ژئوپلیتیک جهان اسلام معنا و مفهوم پیدا می کند، بر خلاف راهبرد دشمنان اسلام که به دنبال واگرایی و جنگ بین مذاهب اسلامی هستند ژپلیتیک شیعه پرچم دار وحدت مسلمین و تشکیل امت واحد اسلامی است،  ژئوپلیتیک شیعه در صدد تمدن سازی اسلامی با همکاری مشارکت همه مسلمانان دولت ها نخبگان و گروه های اسلامی در قرن معاصر است، ژئوپلیتیک شیعه به دنبال توسعه پیشرفت مسلمانان و حاکم شد بر سرنوشت خود و خروج از زیر سلطه ظالمانه و تعامل و مشارکت برابر آنان در سیاست جهانی است. ژئوپلیتیک شیعه در جست وجوی ایجاد صلح و امنیت پایدار در جهان، منطقه خاورمیانه و قلمرو جهان اسلام بر پایه احترام متقابل و نقش آفرینی برابر همه ملت ها و کشورها در فرایندهای صلح ساز و تولید امنیت برای تمامی بشریت می باشد.

صفوی در مورد مقالات تخصصی ارائه شده در این نشست گفت: از 48 مقاله که ارائه گردید در 12 نشست تخصصی پس از هر نشست، ارزیابی مقاله ها انجام شد و از هر نشست یک مقاله برتر انتخاب گردید و از 26 پوستر نصب شده 2 پوستر برتر انتخاب گردید که واجب دریافت هدیه هستند و به آنان تقدیم خواهد شد. در پایان این همایش12 مقاله و 2 پوستر برتر به شرح زیر اعلام و هدایایی را دریافت کردند.

فاطمه السادات میراحمدی، ریحانه عالم- دکتر محمدحسن  الهی زاده، پیمان زنگنه – دکتر محمدحسین سرائی، شیرین مهره کش، فریبا بهرامی – دکتر رسول افضلی، وحید کیانی – دکتر محمدجعفر آجورلو، سید فؤاد علوی نیا، وهاب عسگرپور – سعید ساسانیان – دکتر محمدباقر قالیباف، امیر قدسی – دکتر یوسف زین العابدین، زهرا شیرزاد – دکتر محمد سعید طاهری موسوی – دکتر برزین ضرغامی، دکتر سید محمدجواد شوشتری، سلمان انصاری زاده – دکتر سیدهادی زرقانی، معصومه قلی زاده – الهه نوری غلامی زاده

پوسترهای برتر: “انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن بر کشوهای منطقه” نویسنده دکتر فرجی راد و زهرا ساعی، “بررسی نقش ژپلیتیک شیعه در قدرت یابی شیعیان در ساختارهای سیاسی اجتماعی” نویسندگان   فاطمه قربانی و ناهید قمریان

 

 

 


پیام آیت اله جوادی آملی به همایش ژئوپلیتیک شیعه

پیام حضرت آیت اله جوادی آملی در افتتاحیه همایش قرائت خواهد شد. با پی گیری های به عمل آمده و ملاقات حضوری جناب

آقای خیامی به عنوان نماینده کمیته علمی، ایشان موافقت خود را با ارسال پیام به همایش اعلام کردند.

قابل توجه نویسندگان محترم و شرکت کنندگان در همایش

با توجه به تماسها و پرسش های مکرر در خصوص تامین هزینه رفت و آمد و اقامت در تهران، به استحضار تمامی پژوهشگران محترم می رساند هزینه رفت و آمد و اقامت در تهران بر عهده خود نویسندگان محترم مقالات می باشد و همایش در این موارد مسوولیتی بر عهده ندارد.

امکان حضور نمایندگان و کارشناسان نهادها و سازمانها در همایش فراهم شد

امکان حضور نمایندگان و کارشناسان نهادها و سازمانها در همایش فراهم شد. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، نمایندگان و کارشناسان نهادها و سازمانها، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها و دیگر علاقه مندان می توانند در جلسلت همایش و نشستهای تخصصی شرکت نمایند. به گزارش کمیته اجرایی، حضور نمایندگان و کارشناسان نهادها و سازمانها رایگان است و نیازی به پرداختن هزینه نیست.

انتخاب مقالات برتر

بر اساس مصوبه کمیته علمی همایش ژئوپلیتیک شیعه، از میان چهار مقاله ارائه شده در هر نشست تخصصی، یک مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب خواهد شد. نوآوری، روش تحقیق مناسب، تسلط بر موضوع، نتیجه گیری روشن، میزان ارتباط با محورهای همایش و … از جمله شاخص های انتخاب مقالات برتر است. در ضمن به صاحبان مقالات برتر از طرف دبیرخانه همایش جوایزی اهدا خواهد شد.

ا

 

لیست مقالات پذیرفته شده را از لینک های زیر دریافت نمایید

عناوین مقالات پذیرش شده به صورت سخنرانی

عناوین مقالات رزرو برای سخنرانی

عناوین مقالات پذیرش شده به صورت پوستر

شرایط ارسال پوستر

 

تقویم همایش:
  • مهلت ارسال اصل مقالات به پایان رسیده است
  • اعلام نتایج داوری اصل مقالات: 10 مهرماه 1391
  • مكان برگزاری همایش: 16 و 17 آبان ماه، دانشکده مطالعات جهان

 

بأبی و أمی و ما أملک انت یا رسول الله(ص)….

آری این شعار میلیون ها مسلمان داغدار و معترض به فیلم مشمئز صیهونی – آمریکایی است. صهیونیسم و آمریکای سلطه گر  با رسیدن به بن بست های مشکلات اقتصادی، این بار به ساحت مقدس پیامبر اسلام و دیگر ادیان الهی توهین کرده اند که شاید بتوانند با توهین و بی اهمیت شمردن دیگر ادیان، قدرت پوچ و افکار شیطانی خود را بر ملت های دیگر مسلط کنند. آنان در این  فیلم قصد داشتند چهره پیامبر عظیم الشأن اسلام را مخدوش و شخصیت آن بزرگوار را زیر سوال ببرند. اما به یاری خداوند بزرگ و با همت و هوشیاری مسلمانان جهان در سراسر گیتی از جمله ایران، مصر، لیبی، تونس، سودان، یمن، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس، فیلیپین، اندونزی، پاکستان، افغانستان و … این توطئه خنثی شده و راه به جایی نخواهد برد.

دبیرخانه «همایش ژئوپلیتیک شیعه» چون دیگر سازمان ها، ادارات، وزارتخانه ها، حوزه های علمیه، مراکز دانشگاهی و انجمن های علمی، این عمل ناپسند و غیر اخلاقی را به شدت محکوم می کند و از خداوند متعال ظهور عاجل آن غائب و یوسف زهرا (س) أبا صالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را مسئلت دارد.

اللهم عجل لولیک الفرج و العن من ظلم حق محمد و آل محمد (ص).

دبیرخانه همایش ژئوپلیتیک شیعه

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا