کارگاه آموزشی «ژئوپلیتیک مرزها در سال 2015»

کارگاه آموزشی «ژئوپلیتیک مرزها در سال 2015» توسط پروفسور میشل فوشه روز یکشنبه 17 آبان ماه 1394 در دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید. ایشان به دعوت قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس برای سخنرانی و برگزاری دوره‌های آموزشی به ایران سفر کرده است.

در این کارگاه آموزشی دانشجویان دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاههای مختلف از جمله تربیت مدرس، تهران، خوارزمی، دانشگاه عالی فرماندهی (نداجا) حضور یافتند. در این کارگاه، جدیدترین نظریات پیرامون مرزها و تحولات مرزی در دوره معاصر مورد بررسی قرار گرفت.

پروفسور فوشه ضمن اشاره به اینکه طی سی سال در حوزه مرزها کار کرده و کتابها و مقالات متعددی در این حوزه به رشته تحریر درآورده است، بیان کرد که اکنون در دنیای بدون مرز نیستیم. مرز یک مفهوم حقوق بین‌الملل است که معمولاً توسط طرفین به رسمیت شناخته می‌شود. مرز پایان حاکمیت یک کشور و شروع حاکمیت کشور دیگر است. مرز یک گسست در فضاست و نشانه‌ای نمادین است. جهان بدون مرز، جهانی هراسناک است.

مرزها از بین نرفته‌اند بلکه در برخی فضاها مانند اروپا مرزها باز شده است. در اروپا برخی کارکردهای پیشین مرزی به کار گرفته نمی‌شود. مثلاً حقوق گمرکی در بودجه کشورها نقش قابل توجهی ایفا نمی‌کند اما در آفریقا یا در کشورهای کمتر توسعه یافته حقوق و عوارض گمرکی در بودجه ملی نقش به سزایی دارند.

در ترسیم و مدیریت مرزها، نقشه‌های ذهنی نقش مهمی دارند به عنوان نمونه مقامات هند علاقه‌ای ندارند گفته شود که حوزه اقیانوس آرام مرکز قدرت در قرن بیست و یکم است و تلاش می‌کنند القا کنند که حوزه اقیانوس آرام و هند مرکز قدرت خواهند بود. این یک نقشه ذهنی است. لذا هند درصدد گسترش ناوگان دریایی خود با کمک فرانسه است و می‌خواهد حضور خود را در اقیانوس هند تقویت و تثبیت کند.

این ژئوپلیتیسین فرانسوی در ادامه به معرفی «اطلس استراتژیک نفوذ فرانسه» پرداخت که توسط خود وی تدوین شده و در کشورهای مختلف و به زبانهای مختلف ترجمه شده است.

{yoogallery src=[/images/gallery//karrrr]width=[150]}

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا