کتاب «دیپلماسی و فعالیت‌های اقتصادی چین در آفریقا (روابط در جریان)»

انتشار کتاب «دیپلماسی و فعالیت‌های اقتصادی چین در آفریقا (روابط در جریان)»

کتاب «دیپلماسی و فعالیت‌های اقتصادی چین در آفریقا (روابط در جریان)» تألیف اَنیا لاهتینن، رئیس اسبق مؤسسه کنفوسیوس دانشگاه هلسینکی فنلاند با ترجمه دکتر میثم میرزائی تبار، عضو هیأت علمی مرکز مطالعات آفریقا در دانشگاه تربیت مدرس، پاییز 1399 از سوی «انتشارات انجمن ژئوپلیتیک ایران» منتشر شد.

در بخشی از مقدمه مترجم این کتاب آمده است:

در سال‌هاي اخير، فعاليت‌هاي چين در کشورهاي آفريقايي مورد توجه و دقت نظر بسياري رسانه‌ها، نويسندگان و پژوهشگران دانشگاهي جهان قرار گرفته است و هر يک از آن‌ها از زاويه ديد خود حضور اين کشور را مورد بررسي، تحليل و نقد خود قرار داده‌اند.

يکي از آثار مکتوب در اين زمينه، کتاب «ديپلماسي و فعاليت‌هاي اقتصادي چين در آفريقا: روابط در جريان» تأليف دکتر اَنيا لاهتينن (Anja Lahtinen) متخصص در مطالعات شرق آسيا و مدير سابق مؤسسه کنفوسيوس در دانشگاه هلسينکي فنلاند است که در سال 2018 ميلادي از سوي انتشارات پالگريو مک ميلان (Palgrave Macmillan) به چاپ رسيد.

اين اثر حاصل سال‌ها تحقيق و پژوهش و حضور ميداني نويسنده در کشورهاي آفريقايي و چين و ارتباط آن با مراکز دانشگاهي مختلف در اين کشورها است که با نگاهي جامع، ديپلماسي و حضور فعال اقتصادي چين در قاره آفريقا را به تصوير مي‌کشد. لاتينن در اين اثر تلاش کرده است تا با نگاهي نقادانه، اصل بي‌طرفي را در ارزيابي حضور چين در قاره آفريقا رعايت کند.

کتاب «ديپلماسي و فعاليت‌هاي اقتصادي چين در آفريقا: روابط در جريان» در شش فصل با عناوين ذيل نگاشته شده است:

فصل اول: روابط چين و آفريقا؛

فصل دوم: چين در آفريقا؛

فصل سوم: قدرت نرم؛

فصل چهارم: فرهنگ؛

فصل پنجم: روابط در جريان؛

فصل ششم: نتيجه‌گيري.

در ترجمه اين اثر، تمام تلاش بر حفظ ساختار و محتواي اصلي کتاب بوده و تغييري در متن اصلي و اهداف نويسنده ايجاد نشده است. اين کتاب که کاملاً علمي و مستند به يافته‌هاي پژوهشي و مشاهدات ميداني مؤلف نگاشته شده است، مي‌تواند منبعي مناسب براي علاقمندان به مطالعه درباره چين و آفريقا و روابط دو طرف و همچنين براي پژوهشگران در انجام پژوهش‌هاي خود باشد.

در پايان، مترجم بر خود لازم مي‌داند تا از حمايت‌هاي دانشگاه تربيت مدرس و مرکز مطالعات آفريقا کمال تشکر و قدرداني را داشته باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا