گزارش رونمایی از کتاب “ژئوپليتيك و ژئواستراتژي جهان اسلام”

كتاب “ژئوپليتيك و ژئواستراتژي جهان اسلام” اثر دكتر سيد يحيي صفوي در مراسمی روز  شنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در  سازمان مطالعه و تدوین (سمت) رونمايي شد. دراین نشست جناب آقای دکتر صفوی (نویسنده کتاب)، دکتر محمدرضا حافظ نیا (استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس) و دکتر ابراهیم متقی (رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران) به سخنرانی درباره کتاب پرداختند.

اين كتاب با مشاركت سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی(سمت) و مركز آينده پژوهي جهان اسلام به چاپ رسيده است.

دكتر صفوي: جهان در حال تغییر و تحول دیگری است و ساختار قدرت در دوره یک گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد.

جنگ روسيه و اوكراين و هرگونه نتايج احتمالي آن، نقطه عطف اثرگذار بر هندسه نظم جديد جهاني است.

به طور قطع قدرت هژمون امریکا و آرزوی تنها ابرقدرت جهانی شدن آمریکا با شکست مواجه شده و جهان به سمت ساختار دوبخشی شرقی-غربی و چند قطبی شدن قدرت در حال حرکت است و به نظر می رسد که جهان آرام آرام به سمت یک نظم جدید در حرکت باشد.

در این کتاب به صورت علمی استدلال شده که بروز و ظهور قدرت جهان اسلام در کنار سایر قطب های قدرت در آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی، هندسه نظم جدید جهانی را تشکیل خواهد داد.

حجت الاسلام مهدوي زادگان رئيس سازمان سمت: بحثي که دکتر صفوی در این کتاب به آن پرداخته اند از جمله مباحثی است که نیاز است نویسنده علاوه بر آشنایی کامل بر موضوع امنیتی و استراتژیک منطقه و جهان، اشراف کامل عملی بر این موضوع مهم را نیز دارا باشد و ما مفتخریم که در سازمان سمت این کتاب گرانبها را با همکاری مرکز آینده پژوهی جهان اسلام منتشر کرد.

دكتر محمدرضا حافظ نيا: من سراغ ندارم تاکنون در این موضوع کتابی در ایران ایران نوشته شده باشد و از این جهت بسیار ارزشمند است.

من قویا این کتاب را به صاحب نظران و متخصصین و کسانی که در رشته‌های مختلف کار می‌کنند و به نوعی در حوزه‌ جهان اسلام مطالعاتی انجام می‌دهند توصیه می کنم و پیشنهاد می کنم ناشر محترم این کتاب را به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو ترجمه کند.

دكتر ابراهيم متقي رئيس دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران: کتاب آقای دكتر صفوی یک تحلیل بنیادین درباره نظریات ژئوپلیتیک وجود دارد وقتی که نگاه ما در سیاست خارجی مربوط به مقاومت جهان اسلام است پس باید یک درک بنیادین درباره فرهنگ، منطقه و سیاست داشته باشیم؛اگر این کتاب مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری راهبردی ما شود می‌توانیم در آرایش قدرت، بهتر تصمیم گیری کنیم و با بازیگران این حوزه بهتر تعامل داشته باشیم

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا