گزارش مراسم نکوداشت دکتر عزت ا… عزتی

گزارش مراسم نکوداشت دکتر عزت ا… عزتی

مراسم نکوداشت دکتر عزت ا… عزتی، بنیانگذار ژئواستراتژی در ایران به پاس پنجاه سال خدمات علمی و پژوهشی ایشان در حوزه جغرافیای سیاسی، جغرافیای نظامی، ژئوپولیتیک و ژئواستراتژی از ساعت 15 تا 17 چهارشنبه 22 آذر ماه 1402 از سوی انجمن ژئوپلیتیک ایران و دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس) در سالن شهید فلاحی این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم خانم دکتر دره میرحیدر (به صورت برخط) و دکتر محمدرضا حافظ نیا به عنوان اساتید پیشکسوت جغرافیای سیاسی، امیر سرتیپ دکتر عزیز نصیرزاده جانشین ریاست ستاد کل نیروهای مسلح کشور، امیر سرتیپ دکتر حسین ولی‌وند زمانی رئیس دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا (دافوس) ارتش جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدحسن نامی رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، دکتر جعفری‌نیا معاون اطلاعات ارتش و دکتر هادی اعظمی، رئیس سابق انجمن ژئوپلیتیک ایران (به صورت برخط) به بیان خاطرات و ویژگی‌های علمی، اخلاقی و رفتاری دکتر عزتی پرداختند.

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر سابق کشور، دکتر حمیدرضا محمدی از دانشگاه شهید بهشتی، دکتر ابراهیم رومینا و دکتر مصطفی قادری حاجت از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر یاشار ذکی، دکتر سید عباس احمدی، دکتر بهادر زارعی و دکتر مرجان بدیعی از دانشگاه تهران، دکتر زهرا حجازی زاده و دکتر مراد کاویانی‌راد از دانشگاه خوارزمی و سایر استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان نیز در برنامه حضور داشتند.

پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ابتدا امیر سرتیپ دکتر حسین ولی‌وند زمانی رئیس دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا (دافوس) ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن خوشآمدگویی به مهمانان با اشاره به بخشی از تلاش‌های علمی دکتر عزتی گفت: قطعا۵۰ سال تلاش این استاد ارزشمند بسیار قابل احترام و ستایش است و بسیاری از اساتیدی که در دانشگاه‌های معتبر کشور در حال تدریس در حوزه‌های جغرافیای سیاسی، جغرافیای نظامی، ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی هستند از شاگردان این چهره شاخص علمی هستند.

سپس دکتر نامی، رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران و سازمان مدیریت بحران دکتر عزتی را یک ژئواستراتژیست و تئوری‌پرداز برجسته معرفی و تاکید کرد که ایشان خدمات بسیاری را در مراکز مختلف علمی و اجرایی کشور ارائه کرده و همیشه از حسن خلق و رفتار پسندیده‌ در تعامل با اطرافیان و دانشجویان برخوردار است.

در ادامه، دکتر میرحیدر، استاد پیشکسوت جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، به بیان خاطرات و محاسن علمی دکتر عزتی پرداختند و دکتر حافظ نیا استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس نیز خاطراتی از  آشنایی و همکاری با دکتر عزتی در تدوین پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و رساله دکتری به عنوان استاد راهنما بیان کردند.

 دکتر اعظمی دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس سابق انجمن ژئوپلیتیک ایران ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر عزتی، نکاتی را نیز درباره هماهنگی برگزاری مراسم از سال 1400 با ستاد کل نیروهای مسلح و رسالت انجمن ژئوپلیتیک ایران در خصوص برگزاری مراسم نکوداشت استادان پیشکسوت جغرافیای سیاسی عنوان کردند و دکتر جعفری‌نیا معاون اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران هم خاطراتی از دکتر عزتی ذکر کردند.

در ادامه مراسم، دکتر نصیر زاده جانشین ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، در سخنانی دکتر عزتی  را چهره‌ای ماندگار و استادی عاليقدر معرفی کرد و گفت: این استاد دانشمند با تسلط بر علوم جغرافیایی و همچنین بهره‌مندی از اخلاق و رفتار انسانی خدمات بزرگی به کشور در مقاطع گوناگون داشته است و موجب تغییر نگرش دانشجویان در عرصه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک شده به گونه‌ای که افقی جدید پیش روی دانشجویان خود گشوده است.

در پایان سخنان دکتر نصیر زاده فیلمی از خدمات دکتر عزت ا… عزتی پخش شد و مجری مراسم، زندگی‌نامه ایشان را قرائت کرد و سپس دکتر عزتی به ایراد سخنرانی و ذکر خاطرات دوران زندگی خود پرداخت و در ادامه در خصوص مسائل ژئواستراتژیک روز از جمله وضعیت حقوقی دریای خرز و تحولات غزه نکاتی را ذکر کرد.

بعد از سخنرانی ایشان، کیک مراسم نکوداشت توسط استادان و مقامات برش خورد و مهمانان هدایایی را به رسم یادبود به دکتر عزتی اهدا کردند. به نیابت از سرلشکر دکتر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار سرلشکر دکتر سید یحیی صفوی هدیه و لوح‌های تقدیری به دکتر عزتی اهدا شد.

در این بخش سرکار خانم دکتر حیدری بنی مسئول کمیته نخبگان و پیشکسوتان انجمن ژئوپلیتیک ایران ضمن ایراد سخنرانی در خصوص در عزتی و تبیین برنامه های کمیته جهت برگزاری مراسم نکوداشت استادان محترم، از برگزارکنندگان مراسم نکوداشت و پنجمین دوره آتار جغرافیای سیاسی تقدیر و تشکر کردند.

در انتهای مراسم از برگزیدگان پنجمین دوره جشنواره آثار علمی جغرافیای سیاسی تقدیر به عمل آمد.

در پایان لازم است از زحمات و همکاری دکتر ولیوندزمانی ریاست دانشگاه دافوس، دکتر مصدق ریاست دانشکده علوم اجتماعی دافوس و دکتر منیری مدیر محترم گروه ژئوپلیتیک دانشگاه دافوس که همکاری شایسته ای در برگزاری و اجرای خوب مراسم داشتند تقدیر و تشکر ویژه داشته باشیم.

از اعضای هیات مدیره سابق و فعلی انجمن ژئوپلیتیک ایران بخصوص دکتر نامی، دکتر اعظمی و دکتر قادری حاجت و خانم دکتر حیدری بنی مسئول محترم کمیته نخبگان و پیشکسوتان انجمن ژئوپلیتیک ایران و دبیر علمی پنجمین دوره جنشواره آثار علمی جغرافیای سیاسی، خانم شعبانی مسئول محترم کمیته همایش‌ها و نشست‌های انجمن، خانم کیانی مسئول دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره آثار علمی جغرافیای سیاسی، آقای عبدی دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، آقای ایرج امیر پور دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه دافوس و دکتر رئیس السادات مدیر اجرایی انجمن ژئوپلیتیک ایران نیز کمال تشکر و قدردانی را داریم.

کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن ژئوپلیتیک ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا