گزارش سفر و سخنرانی پروفسور گونتر مایر در دانشگاه اصفهان

پروفسور گونتر مایر یکی از برجسته ترین شخصیتهای مطالعات خاورمیانه و جهان عرب و رئیس کنگره جهانی مطالعات خاورمیانه به دعوت قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس به ایران سفر کردند. ایشان پس از ایراد چندین سخنرانی در دانشگاه تربیت مدرس، وزارت امور خارجه، شهرداری تهران و… با نظر مساعدت معاونت محترم پژوهشی و همکاری مدیریت محترم پژوهشی دانشگاه اصفهان و به دعوت جناب آقای دکتر یزدان پناه ریاست محترم دانشکده علوم جغرافیایی و پیگیری دکتر حسین مختاری استادیار جغرافیای سیاسی آن دانشکده در مورخ 29/7/94 مهر در دانشگاه حضور پیدا کردند.

ایشان پس از ورود به دانشگاه ابتدا از دانشکده علوم جغرافیایی بازدید به عمل آوردند و با  معاونین محترم دانشکده و برخی از اعضای محترم هیأت علمی نیز دیدار کردند و در نهایت نیز تفاهم نامه همکاری بین ایشان به عنوان «رییس انجمن اروپایی مطالعات خاورمیانه» (EURAMES) و ریاست محترم دانشکده علوم جغرافیایی به امضاء رسید.

سپس رأس ساعت 9 صبح پروفسور مایر سخنرانی خودشان را تحت عنوان: «روندهای ژئوپلتیکی معاصر خاورمیانه و جهان عرب» در دانشکده ادبیات، تالار صائب 1 ایراد کردند که با استقبال خوبی روبرو شد و حدود 150 نفر حضور یافتند. محور سخنان ایشان در خصوص مشکلات بوجود آمده در سوریه و نحوه شکل‌گیری داعش و فعالیت آن و همچنین پراکنش جغرافیایی نیروهای درگیر در داخل سوریه و حامیان خارجی آنها و بویژه نقش منفی کشورهای آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در تحولات سوریه بود. با توجه به ترکیب قومی و مذهبی سوریه به نظر پروفسور مایر بهترین گزینه برای اداره سوریه دولت کنونی است و این دولت می تواند به مرور زمان دست به اصلاحات لازم بزند. در ادامه به مداخلات نظامی روسیه در بحران سوریه هم پرداخته شد و عمده هدف روسیه از این اقدام را تقویت موضع دولت بشار اسد عنوان شد. چرا که با توجه به محل اصابت بمبها و موشکهای روسیه که عمدتاٌ با هدف جلوگیری از پیشروی نیروهای مخالف به سمت قلمروهای تحت تسلط دولت می باشد، این گمانه را تقویت می‌کند که روسیه به دنبال جلوگیری از تضعیف بیشتر دولت بشار اسد است. در نهایت آخرین وضعیت استقرار و مواضع نیروهای درگیر در سوریه تشریح شد و دست به دست شدن قلمروها توسط مخالفین نیز در قالب نقشه‌های متعدد تحلیل گردید.

پروفسور مایر پس از اتمام سخنرانی به سوالات حاضرین نیز پاسخ دادند که عمده سوالات در خصوص سوریه و یک سوال نیز در خصوص نقش منفی وهابیت و عربستان سعودی در جهان اسلام و حمایت این رژیم از تروریسم بود که علاوه بر اینکه مبالغ هنگفتی در این زمینه خرج می نماید، حتی در متون درسی مدارس نیز آشکارا به تبلیغ تروریسم می پردازد. ایشان نیز ضمن تأیید این امر، عدم مواجهه نظام بین الملل با رژیم عربستان را ناشی از استانداردهای دوگانه دانستند.

پس از پایان سخنرانی لوح تقدیری نیز از طرف دانشگاه اصفهان به پروفسور مایر اهدا شد.

 

تنظیم: دکتر حسین مختاری –  استادیار جغرافیای سیاسی

 

پیوست

«معرفی مختصری از پروفسور مایر»

تحصیلات: جغرافیا، ادبیات انگلیسی و زبان عربی، در دانشگاههای ایرلانگن: آلمان، لاندن داری: ایرلند شمالی، قاهره: مصر

تمرکز مطالعاتی عمده: مطالعه بر روی حوزهای اقتصادی – اجتماعی و ژئوپلیتیکی در جهان عرب، بویژه مصر، سوریه، یمن و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (بیش از 150 مقاله و کتاب در این زمینه): از جمله:

–          مشکلات توسعه کلانشهر قاهره، 25 مقاله

–          توسعه توریسم در مصر، 6 مقاله

–          مشکلات توسعه کشاورزی در مصر 17 مقاله

–          فرایندهای مهاجرت در جهان عرب (یمن: بویژه صنعا؛ و مصر) 19 مقاله

–          مشکلات توسعه نواحی روستایی سوریه 10 مقاله

–          مهاجرت نیروی کار و توسعه اقتصادی یمن 9 مقاله

–          توجه کانونی منطقه ای بر روی کشورهای در حال توسعه 13 مقاله

–          تمرکز کانونی منطقه ای بر روی آلمان 29 مقاله

–          فرایند توسعه جغرافیای شهری و اقتصادی در آلمان غربی 15 مقاله

برخی از مناصب پروفسور مایر در نهادهای مطالعاتی

• رئیس کنگره جهانی مطالعات خاورمیانه (WOCMES)

• رئیس انجمن بین المللی مطالعات خاورمیانه (IAMES)

• رئیس انجمن اروپایی مطالعات خاورمیانه (EURAMES)

• رئیس مرکز تحقیقات جهان عرب (ZEFAW)

• رئیس انجمن مطالعات خاورمیانه آلمان (DAVO)

• عضو هیئت مدیره پارلمان فرهنگها

• رئیس برنامه جغرافیا برای همه

• سخنگوی کارگروه مطالعات میان رشته ای جهان سوم

• رئیس انجمن فارغ التحصیلان جغرافیای دانشگاه گوتنبرگ ماینز

• استاد تمام جغرافیای دانشگاه گوتنبرگ (از سال 1997)در شهر ماینز آلمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

{yoogallery src=[/images/gallery//mayerrr]width=[150]}

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا