گزارش خبری پنجمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران، رشته جغرافیای سیاسی را یک رشته علمی خواند و گفت: جغرافیای سیاسی ماهیت علمی دارد و باید گزاره‌های علمی تولید کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدرضا حافظ‌نیا ظهر امروز در پنجمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به فرارسیدن ایام فتح خرمشهر و سوم خرداد اظهار کرد: کشور ایران در آن زمان مورد تجاوزگری دولت عراق قرار گرفته بود که درک این مسئله برای روحیه همیشه سرافراز ایرانیان سخت و دشوار بود.

وی با بیان اینکه شیوه و عملکرد رئیس جمهور کشور در آن زمان به گونه‌ای بود که مسیر حرکت دشمن به خاک ایران را باز می‌گذاشت، افزود: در آن زمان مانند اکنون ارتش انسجام خاص و توان مقابله با ارتش عراق را نداشت.

این مسئول، خاطرنشان کرد: سپاه نیز در آن زمان به عنوان سازه دفاعی به قدرت امروز در کشور نبود و قدرت کافی را برای مقابله نداشت و  این امر منجر به تصرف خاک خرمشهر توسط ارتش عراق شد.

وی با اشاره به تدبیر امام راحل و تشکیل انسجام ملی و بسیج تمام ملت، بیان کرد: با این تدبیر، عملیات آزادسازی خرمشهر به یک نماد و حماسه ملی تبدیل و پیروزی در مسیر جنگ میسر شد.

حافظ‌نیا با بیان اینکه بسیاری از سرداران دوران جنگ و به ویژه سردارانی که در عملیات آزاد‌سازی خرمشهر حضور داشتند هنوز زنده هستند، ابراز کرد: حماسه فتح خرمشهر باید در تاریخ مکتوب مردم ایران ثبت و از سرداران دوران جنگ قدردانی شود.

*باید از سرداران زنده و گمنام قدردانی شود

استاد رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران با تصریح بر اینکه ملت ایران نباید اجازه توهین برخی افراد ابله به سرداران جنگی را بدهند، متذکر شد: عده‌ای افراد بی‌کفایت و ابله به خود اجازه توهین به سرداران دوران جنگی ما را داده و در رسانه‌ها و محافل عمومی آنها را مورد طعنه قرار می‌دهند در حالی که در دوران جنگ در کشور حضور نداشتند و در خارج از کشور مشغول خوشگذرانی بودند.

وی، اضافه کرد: افرادی که حتی یک روز از دوران جنگ را ندیده‌اند اجازه توهین به سرداران کشور را ندارند و ما هنوز دشمن داریم و باید از سردارانی که زنده و یا گمنام هستند قدردانی کنیم.

حافظ‌نیا، بسیاری از سرداران دوران دفاع مقدس را گمنام خواند و ابراز کرد: این سرداران در گوشه و کنار کشور به زندگی ساده خود مشغول هستند که باید شناسایی و به جامعه معرفی شوند.

وی با اشاره به دهمین سالروز تاسیس انجمن ژئوپلتیک ایران، اظهار کرد: افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای این رشته هستند برای عضویت در انجمن اقدام کنند و افرادی که تاریخ عضویت آنها تا پایان شهریور است نیز برای تمدید کارت عضویت خود اقدام کنند زیرا در غیر این صورت دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

*جغرافیای سیاسی ماهیت علمی دارد

رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران، رشته جغرافیای سیاسی را یک رشته علمی خواند و گفت: جغرافیای سیاسی ماهیت علمی دارد و باید گزاره‌های علمی تولید کند.

وی با اشاره به اینکه اگر ژئوپلتیک یک علم نبود در دانشگاه‌ها جایی نداشت، ابراز کرد: دانشجویان این رشته باید به دنبال تولید علم باشند نه اینکه کتاب‌های بی‌اساس غربی را ترجمه کنند زیرا جغرافیای سیاسی در ایران با داشتن سرمایه‌های قوی باید در دنیا تولید گزاره‌های علمی کند.

حافظ‌نیا، خاطرنشان کرد: برخی از سیاسیون و دولتمردان با اعلام افزایش آمار تعداد مقالات علمی در کشور قصد بزرگ جلوه‌نمایی رشد علمی کشور را دارند که نباید فریب بخورند زیرا افزایش تعداد مقالات علمی به منزله تولید علم نیست و تولید علم زمانی در کشور اتفاق می‌افتد که کشور تبدیل به یک مرجعیت علمی در دنیا شود بنابراین سیاست‌مداران بیش از این سرمایه‌های کشور را به خارج از مرز در اختیار بیگانگان قرار ندهند.

{yoogallery src=[/images/gallery/5kongere] width=[150]}

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا