برگزاری نشست «چگونه از دانش جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در حوزه رسانه و خبر استفاده کنیم؟»

یازدهمین جلسه از سلسله گفتگوهای جغرافیا و سیاست با موضوع «چگونه از دانش جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در حوزه رسانه و خبر استفاده کنیم؟» با حضور دکتر رضا رحیمی، دانش آموخته دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و عضو تحریریه سایت خبری تحلیلی تابناک، سه شنبه 6 آذر ماه ۱۳۹۹، ساعت 21 تا 22، از سوی انجمن ژئوپلیتیک ایران و به صورت مجازی و زنده در صفحه اینستاگرام انجمن برگزار شد.

مهمترین بخش‌های سخنان دکتر رحیمی در این نشست به شرح ذیل است:

داشتن تخصص برای یک خبرنگار خیلی خوب و مفید است. تجربه ثابت کرده ایت که یکی از رشته هایی که به شدت در حوزه رسانه به آن نیاز هست و میتواند موثر و مفید باشد جغرافیاست. علت این امر هم این است که جغرافیدان ناگزیر از بالا بردن قدرت تحلیل خود نسبت به محیط پیرامون خود هستند. این مسائل باعث میشود جغرافیدانان و دانش آموختگان این رشته در حوزه خبر خیلی موثر باشند. موضوعاتی که در رشته جغرافیای سیاسی مطالعه و کار میشوند به شدت برای افکار عمومی جامعه و مردم جذابیت دارند. مردم علاقمند به دانستن دقیق جزئیات، افقها، گذشته و آینده، اثرات و پیامدهای موضوع مورد بحث هستند.

درگیری ها و رقابت بر سر قلمروهای جغرافیایی و مباحث ژئوپلیتیکی منطقه جنوبغرب آسیا، ابعاد ژئوپلیتیکی این درگیری ها و رقابتها، مبحث بحران آب، مبحث بحران ریزگردها، مبحث جغرافیای انتخابات، مباحث قلمرو، ناحیه و محیط همگی از موضوعاتی هستند که در فضای جامعه، مردم با آنها سروکار دارند و درگیر هستند. مدیریت سیاسی فضایی که در جغرافیای سیاسی میخوانیم، مدیریتی که حاکمان ما براین فضا دارند، همگی پیامدهایی دارند که برای مردم جذاب هستند. مانند مسئله سد گتوند. مکان یابی اشتباهی در مورد این سد صورت گرفته و این سد ساخته شده است. 5-4 کیلومتر بالاتر از محل آبگیری سد گنبدهای نمکی وجود دارد. این تصمیم گیری اشتباه مهندسان و عدم توجه به عوامل جغرافیایی، انسانی و طبیعی محیط باعث بوجود آمدن یک فاجعه عظیم ززیست محیطی شده است. این مورد یک موضوع جغرافیایی است و کسب اطلاعاتی مانند علت این اتفاق، پیامدهای آن و راهکارها، به شدت برای مردمی که در این حوزه تحت تاثیر آن قرار گرفته اند جذاب است. این مورد نشان میدهد که جغرافیا و جغرافیای سیاسی با رسانه و خبر حالت عجین بودن دارد. اما نقدی که در اینجا به مسئولین، اساتید و برنامه ریزان درسی دانشگاهها وارد است این است که زیاد به ارتباط بین این مبحث یعنی جغرافیای سیاسی و رسانه توجه نشده و نمیشود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا