حاشیه ای بر یک حاشیه

نشست مجمع عمومی انجمن ژئوپلیتیک ایران مطابق اساسنامه اطلاع رسانی و در زمان از پیش تعیین شده انجام شد. خارج از انتظار هیأت مدیره انجمن، استقبال قابل توجهی از این نشست به عمل نیامد و همین بهانه ای شد تا دکتر مهدی حسین پور مطلق از اعضای هیأت مدیره قبلی انجمن در شبکه اجتماعی تلگرام با زبان طعن و کنایه از این اتفاق یاد کرده و نوید دهد که بوی بهبود از اوضاع انجمن نمی آید. در پاسخ ضمن انعکاس اصل پیام ایشان، می گوییم: جناب دکتر؛ استقبال مطابق انتظار ما هم نبود و البته ما در این قضیه نه تنها کوتاهی نکرده ایم که از همه اعضا طلبکاریم و البته به زبان شما از بزرگان انجمن بیشتر. از جهت اطلاع شما و سایر اعضاس محترم نکاتی را به عرض می رسانم.
1-  بسیار ادعا شده است که تعداد اعضای پیوسته انجمن پانصد و ششصد نفر و چنین اعدادی است، اما با تمام اطلاع رسانی های انجام شده چندین باره، تعداد اعضایی که درخواست تمدید کارت برای شرکت در نشست مجمع عمومی داشتند با احتساب اعضای وابسته(دانشجویان کارشناسی ارشد) به صد نفر نرسید و از آن تعداد هم با وجود این که اطلاع داده شده که می توانند در زمان نشست، به صورت حضوری کارت خود را دریافت کنند، نیمی نیامدند. البته که ملاک برگزاری نشست مجمع عمومی، حضور نصف بعلاوه یک است، ولی به احتمال زیاد تعداد اعضای پیوسته دارای کارت که قانوناً می توانستند در نشست شرکت کنند؛ در روز برگزاری نشست، از همان صد نفر بیشتر نیست. متأسفانه اینگونه به ذهن تداعی می شود که تنها انگیزه برخی اعضا از شرکت در نشست های انجمن، سهم خواهی در روز انتخابات است و گرنه انگیزه ای برای شنیدن و دیدن گزارش عملکرد و البته پرسش و پاسخ و بررسی عملکرد نیست. چیزی شبیه همه انتخابات ایران که فقط در ایام تبلیغات خبری هست و تا انتخابات دیگر همه چیز تعطیل.
2-  در همان شروع نشست مزبور، دکتر صفوی عملکرد دور جدید انجمن را کمتر از انتظار خود هیأت مدیره دانست و این نکته را آشکارا اعلام کرد؛ بنابراین نیازی به تبریک و دست مریزاد گفتن به طعن و کنایه نیست؛ اما دست کم کمترین دستاورد هیأت مدیره فعلی برقراری آرامش پس از دوره ای التهاب و تنش هست که به هر دلیل در دور قبلی هیأت مدیره رخ داده بود. ضمن آن که سایه سنگین رکود اقتصادی ناشی از تحریم، فعالیت های پژوهشی کشور را تحت تأثیر قرار داده و انجمن ژئوپلیتیک هم از این شرایط مستثنی نیست. علاوه بر آن، اگر قدم رنجه کرده و به نشست می آمدید، گزارش کارهای انجام شده را می دیدید که با تمام گرفتاری های موجود در دور جدید، کارهای خوب و قابل توجهی هم انجام شده است.
3-  با وجود مکاتبات از پیش انجام شده که همه اسناد آن موجود است، نماینده وزارت علوم در نشست نبوده است و البته این از کوتاهی انجمن نیست. دقایقی پیش از شروع جلسه و پس از پیگیری چرایی عدم حضور نماینده وزارت علوم، با اطلاع و نظر کارشناس مربوطه، عدم حضور نماینده وزارتخانه موجه اعلام شد.
4-  به زبان شما؛ “”سکانداران انجمن”” ؛؛ نه دشمن هستند و نه بیگانه و نه نیروی خارجی تحمیلی. اعضای هیأت مدیره کنونی، در انتخاباتی رقابتی که در فضای خاص آن روز برگزار شد، انتخاب شده اند و از زمان تشکیل نخستین جلسه هیأت مدیره، با داشتن سلایق گوناگون، اما با همدلی و همفکری و در آرامش، برنامه های خود را پیگیری و به انجام رسانده اند. در این مدت آماده شنیدن هر نقد و نظری بوده اند و البته برای پاسخگویی به هر سئوالی آماده اند. در روز برگزاری نشست هم فرصتی به حاضرین داده شد که رو در رو  هر نقد و نظری در مورد انجمن و عملکرد هیأت مدیره دارند بیان کنند و آمادگی ارائه هر گونه توضیح لازم وجود داشت. پس از این نیز آماده دریافت کمک های فکری، راهکارهای خلاقانه، و ایده های عملی همه اعضا برای پیشبرد امور هستیم و چنانکه هر گونه کمکی برای بهبود اوضاع انجمن داشته باشید، با روی گشاده استقبال می کنیم. انجمن متعلق به همه اعضاست و در این مقطع، امانتی در دست ماست و هیچکس احساس مالکیت انحصاری بر آن ندارد. درهای انجمن همواره به روی همه اعضا باز است و هیچ چیز پنهانی در آن نیست که بوی ناامیدی به مشام شما رسانیده باشد.
5-  در همان نشست دکتر حیدری در مورد کم و کیف استقبال اعضا از نشست های مجمع عمومی (و نه فقط این نشست) گلایه کردند که ما هم با ایشان همراهی می کنیم. ما هم جای خالی بسیاری از بزرگان و غیر بزرگان را حس کردیم و اگر سال آینده صرفاً برای انتخابات تشریف فرما شوند، در خالصانه بودن عمل آنها تردید می کنیم. از اعضای هیأت علمی دانشگاه های تهران (تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد) که امکان بیشتری برای شرکت در این گونه نشست ها دارند گلایه مندیم که چرا شرکت نکرده اند. با کمک خانه اندیشمندان علوم انسانی سلسله نشست هایی در مورد فلسفه و ماهیت جغرافیای سیاسی را برنامه ریزی کرده ایم و اطلاع رسانی لازم شده است. ولی از همه اعضا گلایه مندیم که از این سخنرانی ها استقبال در خور شأن نمی کنند.
در پایان:
انجمن ژئوپلیتیک ایران یک نهاد عمومی مردم نهاد و البته علمی است؛ بدون شک موفقیت و پیشرفت آن در گرو مشارکت فعال همه اعضا در فعالیت های آن نه با نیش و کنایه و طعنه که در فضای دوستی و همفکری و همراهی است. در جایی که به آسانی فضا برای طرح انتقادات و طرح پرسش های رودرو وجود دارد، سمپاشی های تفرقه افکنانه، غیر دوستانه و حتی کینه ورزانه و یکطرفه، خنجری از پشت به انجمن و نه به اعضای هیأت مدیره است و هیچ نشانی از حسن نیت ندارد. هوشیار باشیم؛ دوره مسئولیت هیأت مدیره کنونی یکسال دیگر پایان می پذیرد، ولی انجمن یک نهاد پایا و ماندگار است و رفتارهای کودکانه و غیر مسئولانه بدون شک چوبی در چرخ های حرکت رو به جلو انجمن خواهد بود. ما بنا نداریم این بذرهای کینه و دشمنی را که در زمینی مستعد ریخته شده است، آبیاری کنیم.
درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد
نهال دشمنی برکن که رنج بیشمار آرد

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا