حکومت ها،کرونا و وفاق ملی

لقمان توتونچی- دانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد

امروزه بیشتر حکومت ها در جهان بهمراه تمامی نهادها و سازمانها ذی ربط در فضای جغرافیای دولت ملتهای درگیر با پدیده کووید-19 بواسطه انتشار جغرافیایی این ویروس کُشنده و خطرناک مسئول اند.

و باید اذعان نمود که؛

مشروعیت نظامهای سیاسی در قالب دولت ملت های ریز و درشت در مواجهه با مصائب و مشکلاتِ پدیده خطرناک امروزی (کووید-19)  است که هرکدام از دولت ملتها را به نحوی که با آن درگیرند، عملا میزان کارائی و مدیریت بحران آنان را بوسیله حکومتهای درگیر با آن در میان اکثریت مردم به همراه سازمانهای مردم نهاد بدان میسنجند، بعبارتی محکی است برای سنجش میزان مشروعیت دولت ملتها در چارچوب مرزهای جغرافیای سیاسی دولت ملتها.

در واقع  کیفیت مدیریت بحران (کووید-19) است که همچون پارامتری امروزه میزان مشروعیت ملی و بین المللی حکومت را در دست گرفته و می افزاید و یا بعبارتی روشن از آن خواهد کاست. اگر حکومتها برگرفته از دانش و بینش مردمی باشند یعنی بواسطه مشارکتهای مستقیم و یا غیر مستقیم مردم منتخب شده و یا باشند.

باتوجه به مردمی بودن، میزان دِین و وظیفه ای که مسئولان مردم آن دولت ملتها در جهان امروزه در مقابل ولی نعمتان خویش برعهده دارند را برخود لازم و واجب دانسته و بیاندیشند که براستی پیشگیری و مقابله با مصائب و مشکلات اجتماعی در مواقع اضطراری را باید بدون ملاحظه کاریهای حزبی و جناحی بهمراه مشارکتهای مدنی و مردمی را در جهت منافع ملی به مدد راهکارهای علمی و دانشگاهی را عملیاتی نموده و گام محکم و استواری برای مقابله، پیشگیری و ریشه کنی این بیماری مسری بردارند تا کشتی سرگردانِ درگیر اجتماع امروزی خود را از مشکلات بیماری همه گیر کووید-19 را به سلامت به سر منزل مقصود اهدف بلندِ ملی و سعادت دو گیتی ختم به خیر گردانند.

وظایف حکومت ها به همراه دولت های مطبوع و مردمی در مواجهه با پدیده خطرناک و درحال انتشار (کووید-19) بعبارتی؛

  • مدیریت و ساماندهی سیاسی فضاهای اجتماعی به منظور پیشگیری و کنترل آن
  • بستر سازیهای فرهنگی به منظور شناخت راهکارهای مقابله، پیشگیری و قطع زنجیره کووید-19
  • تلاش همه جانبه در زمینه کنترل و پایش مشکلات ناشی از کووید-19
  • تقویت روحیه و عزم ملی به منظور دستیابی به وفاق ملی در شرایط کنونی
  • شفاف سازی و راستی آزمایی با مردم
  • اطلاع رسانی دقیق، سنجیده و بموقع از طریق رسانه ملی بصورت روزشمار در سراسرکشور باید به گونه ای باشد که این شیوه سیاستهای نقطه زن و نکته ای در اسرع زمان در سراسر کشور عملیاتی و اجرایی گردد.

در پایان؛

تنها با اتکا به روحیه و خرد جمعی در سایه عزم ملی است که میتوان در کنار مسئولیت پذیری صادقانه مدیران شایسته و آرسته را در مواجهه و مقابله با تمامی مصائب و مشکلات امروزه علی الخصوص (پدیده نامیمون کووید-19) فایق آمد..

ولی متاسفانه ترس و وحشت ناشی از این بیماری همه گیر امروزه بر جامعه ما مستولی و سایه گسترانیده و تنها به مدد همدلی و وفاق ملی است که میتوان بر آن فایق آمد تا کشتی نجات جامعه امروزه ایران اسلامی را امیدوارانه و با جدیت هرچه تمام تر به منزلگاه راستینِ مقصود، بهبودی، سلامت، شادی و شادکامی در فضایی پیروزمندانه برای فرداهای روشن نوید بخش عشق و آزادی را در سراسر گیتی سوق داد و هدایت نمود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا