مقدمه‌ای بر ژئوپلیتیک

تألیف: کالین فلینت

ترجمه: دکتر محمد‌باقر قالیباف- دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و محمد‌هادی پوینده- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

ناشر: نشر قومس

کتاب مقدمه‌ای بر ژئوپلیتیک، یک کتاب درسی برای دانشجویان در مراحل اولیه ورودشان به مبحث علم ژئوپلیتیک است. این کتاب چارچوب روشنی برای فهم منازعات معاصر عرضه می‌کند؛ به این صورت که جغرافیا چگونه می‌تواند فرصت‌ها و محدودیت‌هایی برای اقدامات کشور‌ها، گروه‌های ملی و سازمان‌های تروریستی فراهم آورد. موضوع اصلی ساختار‌های ژئوپلیتیکی و عوامل ژئوپلیتیکی کشور‌ها، گروه‌های ملی، افراد و غیره می‌باشد.

در این کتاب، مطالعات موردی همچون شکل‌گیری القاعده، منازعات شبه جزیره کره، رژیم صهیونیستی- فلسطین، چچن و کشمیر ماهیت چندوجهی منازعه مورد تأکید قرار گرفته است. موارد اشاره شده همراه با فعالیت‌های مرتبط دیگر، کتاب را در تبیین منازعات قدرت جهانی معاصر، عملیات نظامی فراملی ایالات‌متحده، تداوم منازعات ملی‌گرایانه، تغییر نقش مرز‌ها و ژئوپلیتیک جدید تروریسم یاری می‌رساند. همچنین چشم‌انداز‌های تئوریکی گوناگونی از جمله مشارکت‌های فمینیستی برای خوانندگان گشوده می‌شود و هر دو جنبه عمل و بازنمایی ژئوپلیتیک مورد بحث قرار می‌گیرند.

این کتاب حجم زیادی از دیاگرام، نقشه و تصویر به همراه دارد. مطالعه این کتاب فهم نقادانه و عمیق‌تری از امور جاری فراهم می‌کند و دستیابی به مقالات و آثار دوره سطح بالاتر ژئوپلیتیک را تسهیل می‌نماید. هم دانشجویان رشته جغرافیا و روابط بین‌الملل و هم خوانندگان عمومی، این کتاب را مبنایی ضروری برای فهم کامل‌تر منازعات معاصر خواهند یافت.

کتاب مقدمه‌ای بر ژئوپلیتیک در هشت فصل به شرح زیر تنظیم گردیده است:

فصل اول:‌ چارچوبی برای فهم ژئوپلیتیک

فصل دوم:‌ تنظیم ساختار ژئوپلیتیک جهان

فصل سوم: کد‌های ژئوپلیتیکی: عوامل، گزینه‌های ژئوپلیتیکی خود را تعریف می‌کنند.

فصل چهارم:‌ بازنمایی کد‌های ژئوپلیتیکی

فصل پنجم: تعریف ژئوپلیتیک در چارچوب هویت ملی

فصل ششم: ژئوپلیتیک مرز: پایه‌های متزلزل نقشه سیاسی جهان

فصل هفتم: جغرافیای مجازی (فراجغرافیایی) ژئوپلیتیکی: شبکه‌های تروریستی و جنگ ایالات‌متحده علیه تروریسم

فصل هشتم: ژئوپلیتیک آشفته: عاملیت و ساختار‌های چندگانه

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا