کتاب جغرافیای سیاسی منتشر شد.

کتاب جغرافیای سیاسی تالیف ایگور اوکونف و با ترجمه دکتر هادی ویسی و به همت انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد. این کتاب در 407 صفحه و به قیمت 320 هزار تومان در تابستان 1402 منتشر شده است.

در پیشگفتار کتاب به قلم مترجم میخوانیم:

هنگامی که تصویر جلد و فهرست کتاب جغرافیای سیاسی ایگور اوکونف را از طریق ایمیل دریافت کردم و فهرست بلندبالا و غنی کتاب را خواندم، بسیار ترغیب شدم تا این کتاب را به فارسی ترجمه کنم. به نویسندۀ کتاب ایمیل زدم و آمادگی خود را برای ترجمۀ کتاب در ایران اعلام کردم و از ایشان اصل کتاب را درخواست کردم. وی ابتدا نامۀ الکترونیکی را به یکی از استادان برجستۀ جغرافیای سیاسی ایران زده بود و صلاحیت و وضعیت علمی این‌جانب را از ایشان استعلام کرده بود. گویا آن استاد بزرگوار به این‌جانب محبت داشته و بنده را تفقد و تأیید کرده بود. سپس ایگور با دلگرمی، از ترجمۀ کتاب استقبال کرد. به‌منظور راحتی کار، او نامه‌ای را به ناشران کتاب ارسال کرد و از آنان خواست تا فایل کتاب را برای این‌جانب ارسال کنند. انتشاراتیِ پیتر لانگ فایل کتاب را صرفاً به‌منظور استفاده برای ترجمه و بدون حق انتشار نسخۀ انگلیسی، برای من ارسال کرد. وقتی این کتاب را به‌طور کامل مطالعه کردم، به نکته‌های جدیدتری پی بردم که ضرورت ترجمه و انتشار آن در ایران را برایم ییشتر توجیه کرد.

نگاه جامع و ریزبینی اوکونف به جنبه‌های مختلف جغرافیای سیاسی و مقیاس‌های متعدد واحدهای سیاسی فضایی و مسائل و روابط میان آنها این کتاب را در زمرۀ کتاب‌های خوب و خواندنی قرار داده است. رویکرد آموزشی و طبقه‌بندی اصولی مفاهیم و نظریه‌ها همراه با مصادیق و مثال‌های متعدد در مناطق مختلف جهان، یادگیری و کاربردی بودن مباحث را آسان‌تر کرده است. نکتۀ بسیار برجسته و درخور توجه این کتاب، مباحث خودآموز، پرسش‌ها، تمرین‌ها و فعالیت‌های گروهی بسیار جالب و نوآورانه در انتهای هر فصل است که روشی بسیار مناسب برای یادگیری و استفادۀ عملی و جنبه‌های کاربردی جغرافیای سیاسی متناسب با هر فصل و مصادیق آن است. علاوه بر جنبه‌های نظری، به‌ لحاظ کاربردی بودن و تمرین عملی، چیزی که در کتاب‌های جغرافیای سیاسی در ایران به آن کمتر توجه شده و نیاز اساسی دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته است، تا حدود زیادی در این کتاب پیاده شده است.

این کتاب دانشنامه‌ای جامع در مباحث جغرافیای سیاسی کشورها، مناطق ژئوپلیتیکی، گروه‌بندی‌های منطقه‌گرایی، واحدهای سیاسی خودمختار، جغرافیای سیاسی شهری و حتی واحدهای ریزمقیاس و خرد جزیره‌ای است که اطلاعات و دانش کمیابی را در اختیار خوانده قرار می‌دهد. نویسندۀ روسی این کتاب از فضای جغرافیای سیاسی کشور خویش غافل نبوده و مثال‌ها و مصادیق جغرافیای سیاسی زیادی را از کشور خویش و به‌ویژه در تقسیمات متنوع اداری سیاسی فدراسیون روسیه ارائه داده است که برای خوانندۀ ایرانی باید جالب و خواندنی باشد.

تلفیق مباحث روابط بین‌الملل و جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک و مطالعات منطقه‌ای با نگاه میان‌رشته‌ای بر غنای کتاب افزوده است. اوکونف با ظرافت نگرش واقع‌گرایی روابط بین‌الملل را از واقعیت‌های میدانی جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک استخراج کرده و سیاست‌های داخلی کشورها و واحدهای سیاسی را براساس واقعیت‌های جغرافیایی کشورها و واحدهای سیاسی تحلیل کرده است. او نگرشی سیستمی به مقیاس‌های سیاسی فضایی (جهانی، مناطق قاره‌ای، مناطق کلان، مناطق میانی، ملی، فروملی، محلی و خرد) دارد و همۀ انواع واحدهای سیاسی فضایی و طیف حاکمیت و نسبت استقلال آنها را واکاوی کرده است.

کوشش مترجم، پیش از هر چیز، بر ترجمۀ دقیق و برگرداندن درست مطالب به زبان فارسی بوده است. من سعی کردم تا آنجا که ممکن است، مفاهیم و مطالب را به شیوه‌ای ساده و روان که برای بیشتر علاقه‌مندان و دانشجویان قابل‌فهم باشد، بیان کنم. ضمن توجه به سادگی و روانی متن، وسواس خاصی در استفادۀ درست معادل‌های فارسی و واژگان تخصصی داشتم تا خللی در معنا ایجاد نشود. خوشبختانه هیچ مطلبی از کتاب حذف نشده و تمامی مطالب نسخۀ اصلی ترجمه گردیده و در کتاب حاضر منتشر شده است.

مترجم سپاسگزار خواهد بود که چنانچه صاحبنظران، اهل فن، متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان پیشنهادها و نظرهای اصلاحی دارند، به آگاهی مترجم برسانند تا در چاپ‌های آتی مدنظر قرار گیرد. 

بر خود لازم می‌دانم از جناب آقای دکتر محمدرضا حافظ‌نیا، استاد و مدیر گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس که افتخار شاگردی ایشان را دارم، کمال تشکر و امتنان را داشته باشم. ایشان این کتاب را به من معرفی کرده و برای ترجمۀ آن تشویق کردند.

در پایان باید از مدیران و کارشناسان انتشارات دانشگاه تهران سپاسگزاری کنم که با دقت علمی و با همت و تلاش خود، موجبات چاپ و انتشار این کتاب را فراهم کردند. در این میان، آقای مهران مرادی، کارشناس محترم انتشارات دانشگاه تهران، همکاری و کمک شایانی برای مکاتبات و اطلاع‌رسانی به این‌جانب در فرایند داوری و ویراستاری کتاب داشتند که بدین‌وسیله، از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم.

علاقمندان میتوانند برای تهیه کتاب به لینک زیر مراجعه نموده و یا به فروشگاه های کتاب انتشارات دانشگاه تهران در میدان انقلاب مراجعه نمایند.

https://press.ut.ac.ir/book_3774.html

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا