گزارش ششمين كنگره انجمن ژئوپلیتيك ايران – پدافند غير عامل

گزارش ششمين كنگره انجمن ژئوپلیتيك ايران – پدافند غير عامل

 

 

نخستین روز برگزاری کنگره:شمين كنگره انجمن ژئوپلیتيك ايران – پدافند غير عامل، در روز هاي سه شنبه و چهار شنبه 7 و 8 آبان 1392 توسط انجمن ژئوپلیتيك ايران، شعبه خراسان رضوی انجمن ژئوپلیتيك، گروه جغرافياي دانشگاه فردوسي مشهد و سازمان پدافند غير عامل كشور و با همکاری، شهرداري مشهد، سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح، دفتر تحقيقات و مطالعات كاربردي ناجا در خراسان رضوي، سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، شهرداری تهران، پژوهشگاه مهندسی بحران های طییعی و پدافند غیرعامل (شاخص پژوه)، شعبه گیلان انجمن ژئوپلیتيك، انجمن علمي دانشجويی جغرافیای دانشگاه فردوسي مشهد، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، انجمن پدافند غیرعامل ایران، قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و تعدادی از دانشگاهها و مراکز دیگر برگزار گردید.

گزارش دبیر کنگره- دکتر اعظمی

دبیر ششمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران در نخستین روز از برگزاری این کنگره با اشاره به اینکه این کنگره در روزهای 7 و 8 آبان‌ماه با محوریت پدافند غیرعامل برگزار می‌شود، اظهار کرد: پنج کنگره با عناوین مختلف در سال‌های قبل توسط انجمن ژئوپلیتیک برگزار شده که نخستین کنگره در سال 1383 بوده است.

با توجه به اینکه در چند قرن اخیر در جهان کیفیت، ماهیت، سطح، تعدد و تنوع تهدیدات چه انسانی و چه با منشأ طبیعی تغییرات اساسی را به خود دیده و گستره جغرافیایی ایران نیز از این تهدیدات مصون نبوده است لذا توجه به هم‌اندیشی درباره مسائل و عرصه‌های گوناگون ایران که در یک موقعیت خاص ژئوپلتیکی واقع است مورد نظر قرار دارد.

در این کنفرانس 405 مقاله علمی با محوریت پدافند غیرعامل ارائه شده که تعداد 124 مقاله رد و 281 مقاله در قالب سخنرانی، درج در لوح فشرده مجموعه مقالات و پوستر پذیرفته شدند.

سخنرانی رئیس کنگره و رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران- دکتر صفوی:

پدافند غير عامل يعني سپردفاعي و مصونيت كالبدي درون كشور در مقابل انواع تهديدات است.

دكتر  سيد يحيي رحيم صفوي در افتتاحيه كنگره  پدافند غير عامل در دانشگاه فردوسي مشهد عنوان كرد: پدافند غير عامل يعني سپردفاعي و مصونيت كالبدي درون كشور در مقابل انواع تهديدات و آسيبهای احتمالی.

رئيس هيات مديره انجمن ژئوپلیتيك ايران آماده سازي و استحكام بخشي به كشور در مقابل تهديدات را مهمترين وظيفه پدافند غير عامل در كشور دانستند. ايشان با اشاره به اينكه در عصر حاضر شكل تهديدات متفاوت شده است اظهار اميدواري كردند برگزاري چنين كنگره هايي به فهم ما از ژئوپلیتيك معاصر و درك مسائل جهاني كمك كند.

فعالیت های جانبی کنگره:

برگزاری نشست خبري كنگره

نشست خبري  ششمين كنگره  انجمن ژئوپلتيك ايران با موضوع پدافند غير عامل در 30 مهر 1392 در محل تالار مرحوم دكتر رجايي بخارایی دانشكده ادبيات و علوم انساني دكتر علي شريعتي دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در ابتداي اين نشست دكتر هادي اعظمي دبير كنگره ضمن خير مقدم به اعضاي حاضر در نشست و همچنين خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها به اقدامات انجام شده در خصوص كنگره ششم اشاره نمودند. سپس دكتر سيد هادي زرقاني به تشريح مقالات رسيده به لحاظ آماري پرداختند.

مهندس مهدي برادران معاون توسعه و مديريت شهرداري مشهد سخنران ديگر اين نشست خبري بودند. ايشان به موضوع پدافند غير عامل شهري بعنوان يك مبحث مهم آموزشي در مديريت شهري اشاره كردند و بيان نمودند بزودي همايشي تخصصي در اين زمينه در شهر مشهد برگزار خواهد شد.

دكتر  جلالي رئيس سازمان پدافند غير عامل كشور سخنران بعدي نشست خبري بود. ايشان موضوع پدافند غير عامل را موضوعي سهل و ممتنع بيان نمودند. سهل از آن نظر كه بشر از دير باز به فكر تامين جان و امنيت خود بوده است و ممتنع به خاطر پيچيدگي هايي كه هم اكنون اين تهديدات در بر دارند.

وی افزود هم اكنون در دانشگاههاي كشورهای خارجی محور اصلي پرداختن به مقوله جنگ هاي نرم و سايبري مي باشد و در برخي از اين كشور ها دانشگاه بعنوان مركز اصلي تئوري سازي اين برنامه ها مي باشد. لذا ضرورت بهره برداري از دانشگاه و استفاده از توان علمي كشور براي مقابله با اين تهديدات امری مهم بشمار می رود.

دكتر جلالي با بيان اينكه اين كنگره قدم اولي است تا تعامل سازنده اي با دانشگاه و ژئوپلیتیسين هاي كشور برقرار شود تا در آينده ثمرات آن را ببينيم. از همكاري انجمن ژئوپلیتيك ايران و دانشگاه فردوسي مشهد كه در اين مقوله مهم پيشگام شده اند سپاسگزاري نمود.

در حاشيه كنگره، نمايشگاه كتاب و نشريات انجمن ژئوپلیتيك ايران برگزار شد که جديد ترين كتب و مجلات پژوهشي در اختيار علاقه مندان قرار گرفت.

در نظر گرفتن شرایط ویژه برای اعضای انجمن ژئوپلیتیک برای حضور در کنگره:

برای اعضای انجمن ژئوپلیتیک برای حضور در کنگره شرایط ویژه از جمله اسکان رایگان، ارائه پک کنگره، ارائه سرویس ایاب و ذهاب از محل اسکان به محل برگزاری کنگره و بالعکس و بهره مندی از تمامی وعده های پذیرایی اعم از صبحانه، نهار، شام و میان وعده ها و . . . در نظر گرفته شده بود.

 

{yoogallery src=[/images/gallery/mashhaad] width=[150]}

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اسکرول به بالا